هوالرزاق






خلاصه ای از  برای کم شدن استرس مغز خود را ساکت نمایید!

خلاصه ای از برای کم شدن استرس مغز خود را ساکت نمایید!

چطور می توان صداهای مغز را خاموش کرد، استرس را کم شدن داد و شادتر زندگی کرد؟ در این مطلب مصاحبه ای از نویسنده کتاب «ده درصد شادتر» را برایتان آورده ایم که در آن به نکات زیاد جالبی برای زندگی شادتر ذکر می کند که کاملا کاربردی و عملی هستند و در زندگی روزانه می توان از آنان بهره گرفت. این مطلب، دقیقا کارهایی هستند که خودِ «دَن هریس» آنان را در زندگی خود انجام داده و نتیجه گرفته است.

دَن هریس، خبرنگار برنامه صبحگاهی تلویزیون آمریکا است که در سال 2004 میلادی، با هیجان و استرس بسیاری که داشت، یک آبروریزی درست و حسابی در برنامه زنده به پا کرد. پس از آن رویداد زیاد تلخ در مقابل میلیون ها بیننده، تصمیم گرفت روی مغز و رفتار و گفتار خود کنترل بیشتری داشته باشد. نتیجه تلاش و تجربه او، همین کتابی است که نوشته است؛ «ده درصد شادتر».

ما این مطلب  را نوشته ایم تا در میان جواب‌هایش راه های ساکت کردن مغز و کم شدن استرس را یاد بگیرید.

1.    منظورتان از «10 درصد» چیست؟ از کجا به این عدد رسیده اید؟
هنقدمی که تازه مدیتیشن را آغاز کرده بودم، یکی از دوستانم پرسید چرا این کار را می کنی مگر تو مسئلهی داری که این الگو خلسه و تمرکز عمیق را هر روز تکرار می کنی؟ و من در جواب به او گفتم: این کار من را 10 درصد شادتر می کند. همین جمله و واکنش دوستم جرقه ایده این کتاب را در سر من پروراند. این تیپ تمرین ها نمی توانند تمام زندگی ما را تغییر دهند. اما بدون شک قسمتی از آن را مناسبتر خواهند کرد.

2.    شما در کتاب خود ذکر کرده اید که مدیتیشن یعنی رهایی از مسئلهات ضمیر ناخودآگاه و کشف و برطرف کردن آنان. آیا تعریف دیگری هم برای آن دارید؟
به مدیتیشن به عنوان ورزشی برای مغز نگاه نمایید. زیادی از انسان ها وقت بسیاری را صرف تغییر دکوراسیون خانه یا رسیدگی به وضع ظاهری خود تخصیص می دهند. اما تعداد اندکی هستند که به ذهنشان هم اندازه جسمشان ارزش دهند. زیادی از ما هنوز نمی توانیم ذهن خود را پالایش کنیم و تمام تجربیات زندگی را از یک فیلتر عبور دهیم. این کار، ساده ترین و قابل اطمینانترین شیوه برای افزایش تمرکز، خونسردی و حضور در لحظه است.

3.    منظورتان از «حضور در لحظه» چیست؟
ساده ترین تعریف برای حضور در لحظه این است که بدانید در مغزتان چه می گذرد و بتوانید روی آنان تسلط داشته باشید. حضور در لحظه می تواند به انسان ها یاری کند تا بیهوده عصبانی نشوند یا فکرها منفی را تا اندازه بسیاری از خود دور کنند. این سیستم در بی تفاوت بودن نسبت به صداهای منفی مغز زیاد یاری کننده است و به عقیده من می توان گفت قدرت ماورایی و عالی دارد. حضور در لحظه یعنی به عمد در وقت حال زندگی کنیم و تمام حقایق را باور داشته باشیم.

4.    پس به عقیده شما، «حضور در لحظه» به ساکت کردن صداهای مغز یاری می کند؟
نمی دانم که واقعا بتوانید صداهای مغز را خاموش نمایید. اما می توانید به شیوهی مختلف و جنظر با آن رابطه برقرار نمایید. شاید نتوانید صداهای مغز خود را خاموش نمایید، اما اگر جادوی «در لحظه زندگی» را بدانید، می توانید از همان ابتدا که قرار است فکرها بیهوده به ذهنتان هجوم بیاورند، آنان را در نطفه خفه نمایید. زیرا می دانید که این فکرها، هیچ نتیجه مثبتی در بر نخواهند داشت.

5.    یکی از مواردی که شما در کتاب خود ذکر کرده اید و به شدت آن را سرزنش کرده اید، انجام چند کار هموقت است! زمانی مغز انسان می تواند به راحتی چند کار را انجام دهد، چرا فقط بایست یکی را انتخاب کند و انجام دهد؟
کامپیوترها چندین پردازنده دارند و به همین علت به راحتی چند کار را هموقت به انجام می رسانند. اما انسان فقط یک پردازنده – مغز – دارد، به همین علت نبایست به طور هموقت چند کار از آن خواست. درست است که توان انجام آن را دارد، اما مطمئن باشید کارهای موازی و هموقت با کیفیت پایین انجام می شوند. اما زمانی در لحظه فقط روی یک کار تمرکز می نمایید، هم شتابتان بیشتر می شود و هم با کیفیت بالاتر آن را به انجام می رسانید.

6.    در کتابتان نوشته اید: «شما با مدیتیشن می توانید ذهنتان را بتراشید و تندیس زیبایی از آن بسازید، درست همان طور که با ورزش، اندام خود را زیبا می نمایید»، آیا این دو مساله واقعا شبیه هم هستند؟
مطالعات علمی متعددی ثابت کرده اند که نقاط کلیدی مغز انسان به واسطه مراقبه و مدیتیشن فعال می شود و می توانید مصرف بهینه تری از آنان داشت. به طور مثال، در سال 2011 میلادی، دانشگاه هاروارد گروهی از مردمی که تابه حال مدیتیشن نکرده بودند را مورد آزمایش قرار دادند. از آنان خواسته شد تا هر روز وقت کوتاهی را به مراقبه تخصیص دهند. در انتهای دوره 8 هفته ای، در ادامه آزمایش نمایان شد که بخش هایی از مغز که به خودآگاهی و مهربانی مردم مربوط است، پرورش داشته است و قسمت هایی که مربوط به استرس بودند نیز جمع شده اند. درنتیجه، همچنان ادعا می کنم که مدیتیشن می تواند فرم مغز را تغییر دهد.

7.    برای مراقبه و تزکیه ذهن و دل، نخستین گام چیست؟
فقط انجامش دهید. همین که نخستین گام برای تزکیه را بردارید، باقی چیزها خودشان شما را یاری خواهند کرد. برای این منظور به هیچ جای خاص یا وسیله خاصی احتیاج ندارید. مدیتیشن هیچ هزینه ای برای شما ندارد. فقط کافی است 5 دقیقه در روز، به طور کامل ذهنتان را به روی تمام چیز خاموش نمایید. به مدت 5 دقیقه رها باشید. فکر ننمایید. ریلکس باشید.

8.    شیوه اجرای آن چنوع است؟
خیلی ساده، صاف و بدون قوز بنشینید. چشمان خود را ببننظر. البته حتی در حالت درازکشیده یا راه رفتن هم می توانید مراقبه نمایید. سپس روی دم و بازدم نفس های خود تمرکز نمایید. روی نقاط مختلی که این وظیفه را انجام می دهند، تمرکز نمایید: بینی، سینه، شکم. به حرکات آنان فکر نمایید. سپس ذهنتان را از نفس کشیدن جدا نمایید، به یک موضوع خاص فکر نمایید. سپس مجدد روی تنفس خود تمرکز نمایید. به همین سادگی!

9.    شما در کتاب خود نوشته اید: «مدیتیشن مانند کافئین است» ، منظورتان چیست؟
خب، من این جمله را از مجله WIRED برداشتم. در این مقاله نوشته بود مدیتیشن همانند کافئین جنظری برای اهالی «سیلیکون ولی» (اهالی فن) است که زیاد هم مورداستقبال آنان قرار گرفته است. همان طور که کافئین به کارکرد مناسبتر مغز یاری می کند، مدیتیشن هم می تواند کارایی مغز را بهبود بقسمتد و سبب کارکرد مناسبتر آن بشود.

مزیتن ها


خلاصه ای از  برای کم شدن استرس مغز خود را ساکت نمایید!

برچسب های
خلاصه ای از برای کم شدن استرس مغز خود را ساکت نمایید! - - - - -

آمار و ارقام
زمان قرار گرفتن در سایت :
کل بازدید : 918
تعداد بازدید ماه جاری : 918
تعداد بازدید در هفته جاری : 4
تعداد علاقه مندی ها : 0

تعداد 0رای به خلاصه ای از برای کم شدن استرس مغز خود را ساکت نمایید! داده شده است
و میانگین امتیازات برابر است با: 50 %
نظر شما راجع به خلاصه ای از برای کم شدن استرس مغز خود را ساکت نمایید!