هوالرزاق






رژیم فوق العاده مبارزه با غم و اندوه

رژیم فوق العاده مبارزه با غم و اندوه

اگر فکر میکنید تازگی ها خیلی دچار ناراحتی و افسرگی شده اید شما میتونین با رژیم غذایی نیز از این حالت خودتون کم کنید و بتونین حال و حس خوبی نیز داشته باشید اونم تنها با رعایت کردن دستوراتی در خورد و خوراک خود

بعضی زمان ‌ها به اشتباه تصور می‌شود کسانی که دچار افسردگی هستند، فقط از احساس غم و ناراحتی رنج می‌برند در حالی که این بیماری نشانه‌ها و عوارض دیگری هم دارد؛ نشانه‌هایی از بی‌انگیزگی و از دست دادن علاقه تا تغییر وزن و بروز اختلالات خواب.

نباید فراموش کنیم که افسردگی یک بیماری جدی و شایع ولی قابل درمان می باشد و می‌توان از بروز آن جلوگیری کرد یا در صورت ابتلا، شرایط را بهبود بخشید.

توجه به تغذیه صحیح و مصرف مواد غذایی سودمند و مغذی هم یکی از روش‌هایی می باشد که متخصصان برای جلوگیری از افسردگی پیشنهاد می‌کنند و می‌گویند کسانی که به این بیماری مبتلا شده‌اند نیز می‌توانند با پیروی از یک رژیم غذایی سالم و متعادل، علائم و عوارض آن را بهبود بخشند.

دکتر منصور رضایی، کارشناس تغذیه و رژیم‌ درمانی درباره این بیماری چنین توضیح می‌دهد: یکی از ساده‌ترین تعاریفی که برای افسردگی مطرح می‌شود، این می باشد که فرد از انجام کارهایی که قبلا لذت می‌برده، دیگر لذت نبرد و احساس خوبی نداشته باشد.

عوامل مختلفی نیز در بروز افسردگی نقش ایفا می‌کند و هن گام ی که در مورد این بیماری صحبت می‌شود باید به سه عامل ژنتیک، عوامل محیطی و رفتاری توجه داشت.

وی می‌افزاید: نور آفتاب، آلودگی‌ها، عوامل شغلی، اضطراب و تنش‌، شرایط خانواده و اجتماع از جمله عوامل محیطی می باشد که می‌تواند در بروز این بیماری نقش داشته باشد. بخش دیگری هم به رفتار فرد مربوط می‌شود؛ به این معنی که بخشی از رفتارها از جمله زندگی تکراری، غذای تکراری و... فرد را در معرض خطر ابتلا به افسردگی قرار می‌دهد.

در مورد مسائل ژنتیکی که کاری از دست فرد ساخته نیست، اما مسائل محیطی و رفتاری را می‌توان کنترل کرد که در این میان، تغذیه هم یکی از مسائل مهمی می باشد که باید مورد توجه قرار گیرد.

دکتر رضایی با بیان این‌که وضع تغذیه فرد، هم در ابتلا به افسردگی دخالت دارد و هم پس از ابتلا به این بیماری می‌تواند نقشی تعیین‌کننده داشته باشد، توضیح می‌دهد: زمان ی فردی افسرده می‌شود، رفتارهایی از خودش نشان خواهد داد که می‌تواند به سوءتغذیه منجر شود.

بنابراین شخصی که غذا نمی‌خورد یا نسبت به وضع تغذیه‌اش بی‌توجه می باشد و اهمیت ی به این موضوع نمی‌دهد، به سوءتغذیه نیز مبتلا خواهد شد. بنابراین باید به این نکته توجه داشته باشیم که بعضی عوامل تغذیه‌ای، فرد را مستعد ابتلا به افسردگی می‌‌کند و از طرف دیگر، اگر فرد افسرده شود ممکن می باشد رفتارهایی داشته باشد که سوءتغذیه را در او تشدید کند.

**نقش آفتاب در جلوگیری از افسردگی

دکتر رضایی می‌گوید: افسردگی ارتباط تنگاتنگی با انتقال‌دهنده‌های عصبی، بویژه سروتونین دارد. سروتونین یکی از مواد انتقال‌دهنده‌های عصبی می باشد که بسیاری از رفتارهای ما از جمله خلق‌وخو، اشتها، خواب، نشاط و... را در بدن ایجاد می‌کند. علاوه بر سروتونین، دوپامین نیز یکی دیگر از انتقال‌دهنده‌هایی می باشد که در بحث خلق‌وخو دخالت دارد.

در کنار این موارد، با توجه به این‌که ریشه بسیاری از افسردگی‌ها اضطراب است، برخی رفتارهای اضطرابی از جمله رفتارها یا غذاهایی که به اضطراب منجر می‌شود نیز در این زمینه نقش خواهد داشت. بنابراین نمی‌توان نقش تغذیه صحیح را در جلوگیری از بروز یا بهبود افسردگی نادیده گرفت.

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی در این‌باره یادآور می‌شود: مواد غذایی متعددی در سنتز انتقال‌دهنده‌های عصبی دخالت دارد و می‌تواند در جلوگیری از افسردگی موثر باشد. یکی از مهم‌ترین این مواد ویتامین D می باشد که متاسفانه در تهران به دلیل آلودگی هوا کمبود این ویتامین در بیش از 80 درصد افراد گزارش شده است.

وی می‌افزاید: بیشترین میزان ویتامین D بدن از طریق آفتاب تامین می‌شود و مواد غذایی نقش چندانی در تامین این ویتامین ندارد. به همین دلیل هم طبیعی می باشد که در صورت کمبود این ویتامین فرد در معرض افسردگی قرار بگیرد.

**ویتامین‌ها و املاح ضدافسردگی

زمان ی در مورد افسردگی صحبت می‌شود، باید به ویتامین‌های گروه B هم توجه داشته باشیم زیرا به گفته پزشک رضایی، همه این ویتامین‌ها بر انتقال‌دهنده‌های عصبی و سیستم اعصاب مرکزی و محیطی اثر می‌گذارد. ویتامین E و C نیز در جلوگیری از بروز افسردگی موثر می باشد و منابع این ویتامین‌ها هم باید به مقدار کافی در برنامه غذایی وجود داشته باشد.

این کارشناس تغذیه ادامه می‌دهد: منابع اسیدهای چرب امگا 3 را نیز از دیرباز به عنوان ترکیبات ضدافسردگی ‌می‌شناختند و آن‌طور که نمایان شده، در مناطقی که میزان مصرف اسیدهای چرب امگا 3 بالاتر است، معمولا افسردگی کمتر قبل می‌آید.

وی به املاحی اشاره می‌کند که مصرف‌شان برای جلوگیری از افسردگی موثر می باشد و می‌گوید: سلنیوم، روی و منیزیم از جمله املاحی می باشد که مصرف آنها می‌تواند در بحث افسردگی نقش داشته باشد.

**بهترین الگوی غذایی برای مقابله با افسردگی

زمان ی می‌گویند به کمک رژیم غذایی می‌توان از بروز افسردگی جلوگیری کرد یا آن را بهبود بخشید، این سوال مطرح می‌شود که مصرف چه غذاهایی سودمند می باشد و کدام منابع غذایی می‌تواند خطر ابتلا به افسردگی را تشدید کند؟

دکتر رضایی در پاسخ به این پرسش می‌گوید: استفاده از غذاهای تازه و طبیعی مانند انواع میوه‌ها و سبزیجات تازه و غذاهای دریایی یکی از رژیم‌های غذایی مفیدی می باشد که برای جلوگیری از افسردگی پیشنهاد می‌شود و همچنین برای کم شدن علائم بیماری در افرادی که به این بیماری مبتلا شده‌اند سودمند خواهد بود.

وی یادآور می‌شود: زمان ی که در مورد غذاهای تازه و طبیعی صحبت می‌شود، منظور استفاده از میوه و سبزیجات خشک، سرخ‌شده، پخته‌ یا فرآوری شده نیست و باید به صورت تازه مصرف شود.

پس از میوه و سبزی نوبت به غلات کامل می‌رسد که به گفته این کارشناس تغذیه، متاسفانه طی دهه‌های اخیر بیشتر از غلات بدون سبوس استفاده می‌شود در حالی که زمان ی حرف از غلات می‌شود، منظور غلات کامل می باشد که ویتامین‌های گروه B را دارد.

**ماهی بخورید؛ افسرده نشوید

دکتر رضایی با تاکید بر اهمیت مصرف ماهی یادآور می‌شود: غذاهای دریایی بهترین منبع اسیدهای چرب امگا 3 حیوانی به حساب می‌آید و حاوی سلنیوم، منیزیم، روی و تمام املاحی می باشد که برای سنتز انتقال‌دهنده‌های عصبی لازم است.

البته خیلی‌ زمان ‌ها هم می‌شنویم مصرف ماهی به دلیل جیوه‌ای که دارد، چندان مناسب نیست، اما این کارشناس تغذیه در این‌باره توضیح می‌دهد: داخل بدن ماهی املاح خوبی از جمله سلنیوم و منیزیم وجود دارد که این مواد پاک‌کننده‌های بدن از فلزات سنگین می باشد و به همین دلیل نباید از این مواد ترسید.

البته وی تاکید می‌کند منظور از ماهی که برای حفظ سلامت سودمند محسوب می‌شود، ماهی تازه یا منجمد می باشد که در دمای ملایم پخته می‌شود، نه ماهی دودی یا ماهی شور.

**مقابله با افسردگی به کمک غذاهای صدادار

می‌گویند مصرف غذاهای صدادار برای مقابله با افسردگی موثر است، اما متاسفانه زمان ی صحبت این جور غذاها می‌شود، همه به یاد چیپس و پفک می‌افتند در حالی که غذاهای سالمی هم هست که همین شرایط را داشته باشد.

دکتر رضایی با اشاره به این مطلب یادآور می‌شود: غذاهای صدادار مانند خیار، کاهو، سالاد و آجیل به دلیل صدایی که ایجاد می‌کند، اثرات خوشایند و ضداضطرابی برای مغز دارد و به همین دلیل مصرف آنها پیشنهاد می‌شود. این کارشناس تغذیه ادامه می‌دهد: غذاهای تکراری مانند زندگی تکراری می‌تواند خسته‌کننده باشد و به همین دلیل بهتر می باشد تنوع غذایی را در برنامه‌تان ایجاد نمایید.


رژیم فوق العاده مبارزه با غم و اندوه

برچسب های
رژیم فوق العاده مبارزه با غم و اندوه - - - -

آمار و ارقام
زمان قرار گرفتن در سایت :
کل بازدید : 1,641
تعداد بازدید ماه جاری : 1,641
تعداد بازدید در هفته جاری : 1
تعداد علاقه مندی ها : 0
تعداد 0رای به رژیم فوق العاده مبارزه با غم و اندوه داده شده است
و میانگین امتیازات برابر است با: 50 %
نظر شما راجع به رژیم فوق العاده مبارزه با غم و اندوه