هوالرزاق






گوشه چشمی به این ماده ی مغذی داشته باشید!

گوشه چشمی به این ماده ی مغذی داشته باشید!

پتاسیم مسئول عملکرد خوب عضلات، کنترل مایعات بدن و دیگر عملکردهای ضروری بدن محسوب می شود. اگر شما هم دچار گرفتگی عضلات شده باشید باید گوشه چشمی به احتمال کمبود این ماده ی مغذی نیز داشته باشید.

خواص پتاسیم

زمانی صحبت از کمبود ویتامین و مواد مغذی به میان می آید پیش از هر چیز فکرمان به سمت کمبود ویتامین C، D و ویتامین های گروه B می رود. اما کسی توجه چندانی به احتمال کمبود پتاسیم نمی کند. با این حال باید بدانید که پتاسیم مسئول عملکرد خوب عضلات، کنترل مایعات بدن و دیگر عملکردهای ضروری بدن محسوب می شود. اگر شما هم دچار گرفتگی عضلات شده باشید باید گوشه چشمی به احتمال کمبود این ماده ی مغذی نیز داشته باشید اما پیش از هر چیز بهتر است در خصوص پتاسیم و میزان مورد احتیاج بدن آگاهی کافی داشته باشید. در این مطلب میزان مورد احتیاج این ماده و علائم کمبود آن را مرور می کنیم. لطفاً با ما همراه باشید.


پتاسیم و دیدمتخصصان
اگر به طور مرتب قلبتان به اصطلاح نگرانی می کند بهتر است احتمال کمبود پتاسیم را نیز در دیدداشته باشید. نتایج پژوهشی که در دانشگاه هاروارد انجام شده است نشان می دهد اگر میزان پتاسیم بدن ناکافی باشد ضربان قلب نامنظم می شود.


میزان احتیاج روزانه ی بدن به پتاسیم 4700 میلی گرم است و به گفته ی متخصصان حوزه ی تغذیه خیلی از افراد بزرگسال به زحمت این میزان را دریافت می کنند. نتایج پژوهشی که در Clinical Journal of the American Society of Nephrology به چاپ رسیده است نشان می دهد پتاسیم قدرت مقابله با بیماری های کلیوی و قلبی را دارد. به عقیده ی متخصصان اکثر بزرگسالان حدود 50 درصد میزان روزانه ی پتاسیم را دریافت می کنند. مشکل اینجاست که کمبود این ماده از طریق آزمایش های متداولی قابل تشخیص نیست. جذب میزان مورد دیدپتاسیم از طریق مصرف یک عدد موز حاصل می شود. برای جذب این ماده می توانید به آووکادو، سیب زمینی با پوست و همچنین اسفناج، بروکلی یا توت فرنگی نیز اعتماد نمایید.


کرامپ یا گرفتگی عضلانی
متداولاً اگر قبل مادرها و مادربزرگ ها از گرفتگی عضلات شکایت نمایید آن ها مصرف موز را توصیه می دهد. البته این توصیه بی حکمت نیست. برای همه ی ما قبل می آید که دچار مشکل کرامپ های عضلانی بشویم اما برای برخی افراد این مشکل بیشتر رخ می دهد. در هر صورت گرفتگی عضلانی می تواند نشان دهنده ی کمبود پتاسیم باشد. پتاسیم به گروه الکترولیت ها تعلق دارد. زمانی که زیاد عرق می کنیم میزان ذخیره ی الکترولیت ها فروکش می کند و در نتیجه کرامپ های عضلانی بروز می کند. اگر موز در دسترس تان نباشد می توانید از یک نوشیدنی انرژی زای سرشار از الکترولیت ها استفاده نمایید.


کمبود پتاسیم و کم آوردن انرژی
خستگی غیرقابل توجیه، ضعف عضلانی و بی حالی عمومی می تواند در نتیجه ی کمبود پتاسیم بروز کند. اگر به خوبی می خوابید اما بدون انرژی از خواب بر می خیزید و انرژی ندارید بهتر است به دکتر مراجعه نمایید و در صورت لزوم مکمل مصرف نمایید. خوشبختانه پتاسیم مورد احتیاج بدن با مصرف موز، سبزیجات و میوه های تازه و سرشار از پتاسیم مانند بروکلی، اسفناج، سیب زمینی و غیره تأمین می شود و به مرور این خستگی از جانتان به در می شود.



کمبود پتاسیم و نگرانی قلب
قلب باید آرام باشد و مرتب بزند. اگر احساس می نمایید که قلبتان نامنظم می زند می تواند نشان دهنده ی کمبود پتاسیم نیز باشد. البته هر از گاهی قلب ما دچار تپش و یا ضربان نامنظم می شود که جای نگرانی نیست. اما اگر به طور مرتب قلبتان به اصطلاح نگرانی می کند بهتر است احتمال کمبود پتاسیم را نیز در دیدداشته باشید. نتایج پژوهشی که در دانشگاه هاروارد انجام شده است نشان می دهد اگر میزان پتاسیم بدن ناکافی باشد ضربان قلب نامنظم می شود. انجام تست های فیزیکی تپش قلب و تفاوت بین مشکلات دریچه ی قلب، آشفتگی هاتیروئید یا کمبود پتاسیم را نمایان می کند.

کمبود پتاسیم و افزایش فشار خون
خستگی غیرقابل توجیه، ضعف عضلانی و بی حالی عمومی می تواند در نتیجه ی کمبود پتاسیم بروز کند
فشار خون بالا می تواند به دلیل افزایش وزن، عوامل وراثتی یا مصرف زیاد سدیم (نمک) بروز کند اما باید بدانید که این مشکل در نتیجه ی کمبود پتاسیم نیز اتفاق می افتد. نتایج پژوهشی که توسط متخصصان نفرولوژی آمریکا روی موش های آزمایشگاهی انجام شده است نشان می دهد که کمبود پتاسیم به پرفشاری خون کمک می کند. نتایج این پژوهش نشان می دهد موش هایی که از طریق مواد غذایی، پتاسیم کافی را دریافت نمی کنند بیشتر در معرض ابتلا به پرفشاری خون قرار می گیرند. به عقیده ی محققان در بین انسان ها نیز به همین ترتیب است. افرادی که مواد غذایی شور مصرف می کنند و در عین حال مصرف میوه و سبزیجات آن ها کم است بیشتر در معرض بیماری پرفشاری خون قرار دارند.


کمبود پتاسیم: میوه خور نیستید
همیشه یادتان باشد که داشتن تغذیه ای سرشار از میوه ها و سبزیجات میزان پتاسیم بدنتان را تأمین می کند. به عقیده متخصصان هر چه میوه ها و سبزیجات رنگی تر و متنوع تر باشند ویتامین های بدنتان بهتر تأمین خواهد شد. برای تأمین پتاسیم و دیگر مواد مغذی پیشنهاد می کنیم که گوشت ها و مواد نشاسته ای را در بشقابی رنگارنگ از سبزیجات متفاوت میل نمایید. در این صورت است که می توانید به داشتن تغذیه ای سالم، متعادل و سرشار از آنتی اکسیدان ها و ویتامین ها امیدوار باشید.

تبیان


گوشه چشمی به این ماده ی مغذی داشته باشید!

برچسب های
گوشه چشمی به این ماده ی مغذی داشته باشید! - - - - - - - - - - -

آمار و ارقام
زمان قرار گرفتن در سایت :
کل بازدید : 669
تعداد بازدید ماه جاری : 669
تعداد بازدید در هفته جاری : 4
تعداد علاقه مندی ها : 0

تعداد 0رای به گوشه چشمی به این ماده ی مغذی داشته باشید! داده شده است
و میانگین امتیازات برابر است با: 50 %
نظر شما راجع به گوشه چشمی به این ماده ی مغذی داشته باشید!


مطالب مرتبط با گوشه چشمی به این ماده ی مغذی داشته باشید!