هوالرزاق






مطلبی تازه درباره  چند ماده ی غذا مفید برای افزایش میزان کلسترول خوب!

مطلبی تازه درباره چند ماده ی غذا مفید برای افزایش میزان کلسترول خوب!

ما دو نوع کلسترول داریم: کلسترول خوب و کلسترول بد. HDL یا کلسترول خوب جداره ی عروق را تمیز می کند به همین علتباید میزان آن در حد قابل قبول بماند. در این مطلب شما را با چند ماده ی غذا مفید برای افزایش میزان کلسترول خوب خونتان آشنا می کنیم. لطفاً با ما همراه باشید.

افزایش کلسترول  خوب

حتماً می دانید که دو نوع کلسترول  وجود دارد: کلسترول خوب و کلسترول بد. HDL یا کلسترول خوب جداره ی عروق را تمیز می کند به همین علتباید میزان آن در حد قابل قبول بماند. در واقع لازم است که میزان هر دو نوع کلسترول در حد ثابت و سالمی باشد. در این مطلب شما را با چند ماده ی غذا مفید برای افزایش میزان کلسترول  خوب خونتان آشنا می کنیم. لطفاً با ما همراه باشید.


اندر خصوصیات کلسترول خوب
کلسترول  خوب خون که در برگه های آزمایش با نام HDL نمایان می شود نوعی چربی است که در جداره ی عروق تجمع پیدا کرده و از بروز پلاک های آتروم جلوگیری می کند. پلاک آتروم همان تکه هایی هستند که باعث بروز بیماری هایی مانند گردش نامناسب خون و تصلب شرایین می شوند. در حالت کلی چربی خون نوعی بیماری خاموش محسوب می شود چون تا مسدود شدن کامل عروق علامتی بروز نمی دهد. باید بدانید که میزان HDL پیشنهاد شده برای افراد بزرگسال بین 40 تا 60 میلی گرم در هر لیتر خون است. اگر این میزان بالاتر نیز باشد برای تندرستی بهتر بوده و خطری برای قلب وجود ندارد. این کلسترول از بروز بیماری های قلبی و تجمع چربی در خون جلوگیری می کند.


مواد غذا افزایش دهنده ی کلسترول خوب خون
میوه ها و سبزیجات، سرشار از آنتی اکسیدان ها هستند. این ترکیبات مغذی باعث کم شدن کلسترول  بد خون شده و تولید کلسترول  خوب را افزایش می دهند. ویتامین C و فلاوونوئیدها همانند لیکوپن و بتاکاروتن، جزو آنتی اکسیدان های قوی محسوب می شوند


اسیدهای چرب امگا 3
روغن های خوب مرهمی برای قلب هستند. این اسیدهای چرب باعث می شوند که کبد ترکیباتی به نام پروستاگلاندین تولید کند که ضدالتهاب، ضدترومبوتیک (تشکیل لخته) و انبساط دهنده ی عروق هستند. یعنی اینکه این روغن ها گردش خون را بهبود داده و باعث افزایش کلسترول خوب خون می شوند. این اسیدهای چرب در مواد غذا متنوعی مانند گردو، روغن کتان، دانه ی کینوا، تخم شربتی، عدس، نخود، لوبیا، آووکادو، بروکلی، کلم و ماهی هایی مانند ماهی آزاد، تن، خال مخالی و ساردین به وفور وجود دارند. برای بهره مندی خصوصیات امگا 3 ها بهتر است پیشنهاد های زیر را رعایت نمایید:


* از روغن های گیاهی سودمند و باکیفیت استفاده نمایید
* برای طبخ ماهی یا سبزیجات از شیوه ی بخارپز استفاده نمایید در غیر این صورت بیشترین میزان ویتامین های خود را از دست می دهند.
* روزانه 2 مرتبه غذاهای حاوی حبوبات بخارپز یا تفت داده شده با روغن زیتون میل نمایید. فراموش ننمایید که یک شب کامل آن ها را بخیسانید.


*به ماست، سوپ، سالادها؛ اسموتی ها و آب میوه ها دانه های مغذی مانند تخم ریحان و تخم کتان اضافه نمایید.
* می توانید بدون افراط از تخم مرغ نیز به عنوان منبع امگا 3 بهره ببرید.
آنتی اکسیدان ها
میوه ها و سبزیجات، سرشار از آنتی اکسیدان ها هستند. این ترکیبات مغذی باعث کم شدن کلسترول بد خون شده و تولید کلسترول خوب را افزایش می دهند. ویتامین C و فلاوونوئیدها همانند لیکوپن و بتاکاروتن، جزو آنتی اکسیدان های قوی محسوب می شوند.


آنتی اکسیدان
میوه ها و سبزیجات علاوه بر آنتی اکسیدان ها حاوی فیبرها نیز هستند که بدن را تمیز کرده و به دفع صفراوی کلسترول از طریق مدفوع کمک می کنند. متخصصان پیشنهاد می کنند که روزانه 5 سهم غذا میوه و سبزیجات زیر را مصرف نمایید:
آرتیشو، بادمجان، کدو، انواع کلم ها، مارچوبه، اسفناج، نارنگی، انبه، آلو، شلغم، پرتقال، خرمالو، پاپایا، فلفل دلمه ای، آناناس، تربچه، هویج


دستور پخت هایی برای افزایش کلسترول خوب خون
خوراک کدو
برای افزایش کلسترول خوب خونتان بهتر است در تهیه ی غذاها از مواد غذا اشاره شده بیشتر استفاده نمایید. کدو جزو سبزیجات سودمند و سرشار از مواد مغذی است که برای تمام اعضای خانواده سودمند است. تهیه ی خوراک کدو خدمت بزرگی به تندرستی قلب و عرزمانان خواهد بود.
مواد لازم
کدو                 2 عدد
پیاز                 3 عدد
سیر                5 حبه
بادام               50 گرم
روغن زیتون     یک قاشق غذاخوری
نمک و فلفل    به میزان لازم
شیوه تهیه
سیر را پوست گرفته و له نمایید. پیازها را نیز خرد نمایید. کدوها را با دقت شستشو داده و حلقه حلقه نمایید. یک قاشق غذاخوری روغن در ماهیتابه ی نچسب بریزید و داغ نمایید. سیر و سپس پیاز را تفت دهید تا طلایی شوند و به آن نمک بزنید. سپس کدو و فلفل را اضافه نمایید. مواد را ترکیب کرده و اجازه دهید به مدت چند دقیقه بپزند. پیش از خاموش کردن حرارت خلال بادام را اضافه کرده و هم بزنید.


سالاد ماکارونی با سس پستو
این سالاد یک غذای کامل است و برای زمانی که زمان زیادی برای آشپزی ندارید مناسب است. علاوه بر این برای افزایش کلسترول خوب نیز سودمند است.
مواد لازم
پاستا            200 گرم
پنیر موزارلا     100 گرم
گوجه فرنگی   1 عدد
نمک و فلفل    به میزان کافی
روغن
سالاد پاستا
مواد لازم برای تهیه ی سس پستو
ریحان تازه                        1 مشت
نعنای تازه                        1 مشت
گردو                               در صورت تمایل
پنیر پارمسان رنده شده     به میزان لازم
روغن زیتون
سیر                               1 حبه
نمک                               1 نوک انگشت
شیوه تهیه
آب را با مقداری نمک بجوشانید. پاستاها را در آن ریخته و بعد از پخت، آبکش نمایید. برای تهیه ی سس پستو ریحان و نعنا، سیر و مقداری روغن را میکس نمایید تا کاملاً به صورت پوره دربیایند. سپس پنیر رنده شده و مقداری دانه ی درخت کاج و کمی نمک به آن اضافه نمایید. اگر احتیاج بود کمی روغن اضافه نمایید و دوباره مواد را میکس نمایید. گوجه فرنگی و موزارلا را به مکعب های کوچک تقسیم نمایید. پاستا را داخل ظرف سرو ریخته، پستو را روی آن و سپس گوجه فرنگی و موزارلا را اضافه نمایید. در نهایت نیز اگر لازم بود مقدار کمی روغن زیتون اضافه نمایید.

تبیان


مطلبی تازه درباره  چند ماده ی غذا مفید برای افزایش میزان کلسترول خوب!

برچسب های
مطلبی تازه درباره چند ماده ی غذا مفید برای افزایش میزان کلسترول خوب!

آمار و ارقام
زمان قرار گرفتن در سایت :
کل بازدید : 791
تعداد بازدید ماه جاری : 791
تعداد بازدید در هفته جاری : 3
تعداد علاقه مندی ها : 0

تعداد 0رای به مطلبی تازه درباره چند ماده ی غذا مفید برای افزایش میزان کلسترول خوب! داده شده است
و میانگین امتیازات برابر است با: 50 %
نظر شما راجع به مطلبی تازه درباره چند ماده ی غذا مفید برای افزایش میزان کلسترول خوب!


مطالب مرتبط با مطلبی تازه درباره چند ماده ی غذا مفید برای افزایش میزان کلسترول خوب!