هوالرزاق






دید سلامتی  در نوروز چه نکات غذاای را برای حفظ تناسب اندام رعایت کنیم

دید سلامتی در نوروز چه نکات غذاای را برای حفظ تناسب اندام رعایت کنیم

در ایام نوروز چه نکات غذاای را برای حفظ تناسب انداممان رعایت کنیم بااهمیتترین فاکتورها برای داشتن اندامی متناسب کدامند چه موارد بااهمیتی را بایستدر دیدبگیریم تا دچار اضافه وزن و چاقی نشویم.

حفظ تناسب اندام

اگر بارها تصمیم گرفته‌اید رژیم ‌بگیرید اما نتوانسته‌اید یا منتظر همان شنبه‌ای هستید که قرار است روز شروع رژیم‌گرفتن‌تان باشد، ولی هنوز فرانرسیده، پزشک محمد هاشمی، کارشناس تغذیه  در این گزارش به شما می‌گوید که رژیم گرفتن حتی در دیدوبازدیدهای نوروز اصلا کار سختی نیست؛ آن هم به یک علت ساده چون شما قرار نیست از لذت خوردن محروم باشید فقط کافی است به اندازه بخورید. برخلاف تصورتان، درست غذا خوردن آنقدرها هم دشوار نیست. اگر هنوز برای شروع رژیم‌تان به یک محرک احتیاجدارید این گزارش را از دست ندهید.


قرار نیست از لذت خوردن محروم شوید
بررسی علل چاقی نشان می‌دهد، این عارضه یک علت دارد آن هم خوردن بیش از اندازه مواد‌خوراکیمورد احتیاجبدن است، اما مشکل اضافه وزن به همین خلاصه نمی‌شود. در هر جامعه‌ای علل فرهنگی متعددی وجود دارد که زمینه‌ساز چاقی می‌شود.  در جامعه ما یکی از این علل فرهنگی همین آداب و رسوم بااهمیتانی‌‌هاست. در بااهمیتانی‌ها همیشه چند مدل شیرینی و غذا تدارک می‌بینیم و اصرار داریم که بااهمیتان‌ها از هیچ کدام آناننگذرند. از قضا همین تعارف‌های ساده یکی از فاکتور هایاصلی شیوع چاقی در جامعه ما هستند.
در تعطیلات نوروز هم این بااهمیتانی‌ها و تعارفات همیشگی به اوج خود می‌رسند و کار مردمیکه بایسترژیم بگیرند و وزن کم کنند به‌مراتب مشکل‌تر می‌شود. اما تماماین به ظاهر مسائلیک راه‌حل ساده دارد و آن این است که ما اصل تعادل را تحت هیچ شرایطی فراموش نکنیم و یادمان باشد، تعادل در غذا خوردن به معنای محروم شدن از خوردنی‌ها نیست و قرار نیست فردی که اضافه‌وزن دارد از لذت خوردن محروم باشد.


رودربایستی ننمایید
پیشنهاد من به تماممیزبانان عزیز این است که از همین الان تمرین کنند تعارفات را کنار بگذارند؛ به جای پذیرایی با گونههایو اقسام شیرینی و شکلات در نظرو بازدیدها و تدارک دیدن میزهای شام مفصل با میوه و غذاهای سالم و شیوهاز بااهمیتانان پذیرایی کنند. یک تمرین دیگر هم برای میزبانان ضروری است آن هم اینکه در دیدوبازدیدهای نوروز برای خوردن به بااهمیتانان بیش‌ازحد اصرار نکنند.


رژیم گرفتن، نخوردن نیست
اگر ما باور داشته باشیم که رژیم گرفتن نخوردن نیست؛ بی قراربرنامه غذایی‌مان حتی در تعطیلات نوروز هم نمی‌شویم چون می‌توانیم تمامچیز را به قاعده و البته به اندازه مورد احتیاجبخوریم، درنتیجهپیشنهاد من به تمامعزیزانی که در نوروز هم بایسترژیم بگیرند این است که به اندازه کالری مورد احتیاجبدن‌شان غذا بخورند، یعنی همان اصل طلایی تعادل را رعایت کنند. برای پیاده کردن اصل تگونههم می‌توانند همان میزانخوراکیکه در طول روز به خوردن آن مجازند بین بااهمیتانی‌های متفاوت تقسیم کنند.
میان‌وعده‌ها به‌راحتی می‌توانند در دیدوبازدیدهای متفاوت تقسیم شوند، درنتیجهفقط کافی است که یک نگاه دقیق به میزانکالری که در طول یک روز به آن احتیاجدارید، داشته باشید. البته طبیعی است که گاهی تمامچیز دقیق و طبق برنامه پیش نمی‌رود اما همین نگاه دقیق به مقدارکالری دریافتی، به شما یاریمی‌کند تا اگر یک روز تناسب در خوردن را در برنامه غذایی‌تان رعایت نکرنظرروز بعد آن را جبران نمایید.


آجیل خوردن ممگونهنیست
آجیل یکی از خوردنی‌های پرطرفداری است که اتفاقا در پذیرایی‌های نوروزی هم جایگاه خاصی دارد. خوردنش هم برای دوستانی که رژیم دارند ممگونهنیست، چون مغزها منابع غنی‌ای از مواد معدنی و چربی‌های سودمند هستند، درنتیجهاگر مقدارکالری آن‌ها رعایت شود می‌توانند جایگزین زیادمناسبی برای میان‌وعده‌ها باشند. اما مشکل اینجاست که در خوردن آجیل حد نگه‌داشتن یعنی همان رعایت تعادل اصلا ساده نیست.
پیشنهاد من به تمامدوستانی که قرار است رژیم‌شان را در تعطیلات نوروز نگه‌دارند این است که حواس‌‌شان به میزانآجیلی که می‌خورند، باشد. حد متعادل برای خوردن آجیل به اندازه یک مشت بسته است. به علاوه می توانید آجیل‌هایی را انتخاب نمایید که کمتر کالری و چربی دارند.


وعده‌های خوراکیاصلی نبایستحذف شوند
ساده‌ترین راه‌حلی که به ذهن خیلی از مردمیکه قرار است نوروزشان را با رژیم خوراکیپشت‌سر بگذارند می‌رسد، حذف وعده‌های خوراکیاصلی و در عوض خوردن تنقلات است. درحالی‌که این راه‌حل به‌دیدساده؛ یعنی در هم ریختن مدلی تغذیه‌ای سالم! یک رژیم 3 اصل دارد؛ تعادل، تناسب و تنوع.
درنتیجهبا حذف وعده‌های خوراکیشاید مقدارکالری مورد احتیاجبدن ما حفظ شود و اصل تعادل رعایت شود اما تناسب مواد‌غذایی، به‌طور کلی مختل شده و این اتفاق هم در دراز مدت تندرستی بدن را به مخاطره می‌اندازد. این راه‌حل شاید در کوتاه‌مدت مثلا یک روز در تعطیلات قابل اجرا باشد اما بیشتر از آن اصلا پیشنهاد نمی‌شود. بهترین راه‌حل، کم کردن حجم وعده‌های غذای اصلی است و تقسیم آن در میان‌وعده‌هاست. به این ترتیب شما هم تعادل را رعایت می‌نمایید هم تناسب را آن هم بدون اینکه خودتان را از خوردن محروم نمایید.


به وعده صبحانه اهمیت بیشتری دهید
خوردن صبحانه در نوروز زیادبااهمیت است و بایستمثل روزهای دیگر سال ادامه پیدا کند. خوبتراست وعده‌های خوراکیخود را در نوروز تغییر ندهید. صبحانه کامل، اشتهای شما را در ساعات بعدی روز کم می‌کند و برعکس، نخوردن صبحانه باعث می‌شود که در ساعات بعدی روز تمایل بیشتری برای خوردن خوراکی‌ها داشته باشید.
حتما گروه لبنیات و نان و غلات را در صبحانه خود بگنجانید تا علاوه بر اینکه مواد غذاییمورد‌احتیاجبرای بدن‌تان تامین می‌شود، از پرخوری در میان‌وعده آن هم از مواد غیرغذاییپیشگیری شود. استفادهصبحانه یاریشایانی نیز به کنترل قند خون مردمدیابتی می‌کند.


هشدار به دوستداران شیرینی!
هرقدر که دست‌مان برای خوردن آجیل باز است در خوردن شیرینی ‌ ها بایستبا احتیاط رفتار کنیم. شیرینی   هم از خوردنی‌های رایج در دیدوبازدیدهای نوروزی است. اما از آنجا که چربی‌وقند موجود در شیرینی‌ها از چربی‌هایی طبیعی و مورد تایید نیستند، اصلا در خوردن آن مجاز نیستیم.
درکل با احتیاط برخورد کردن با شیرینی‌ها از هشدارهایی است که ما در تعطیلات نوروز به تمامدوستان چه مردمیکه رژیم دارند چه آن‌ها که ندارند و بی قرارافزایش وزن‌شان هستند، می‌دهیم. روزی یک یا حداکثر 2 عدد شیرینی آن هم شیرینی‌های خشک در اندازه متوسط می‌تواند بخشی از برنامه خوراکیشما در تعطیلات نوروز باشد اما بیشتر از آن حتما شما را با مشکل اضافه وزن در پایان تعطیلات مواجه می‌کند. سعی نمایید شیرینی   را قبل از غذا بخورید که حداقل جلوی اشتهای‌تان را بگیرد. اگر شیرینی را بعد غذا بخورید، به اضافه‌وزنتان یاریزیادی می‌نمایید.


استفادهمیوه شریکی
هرم راهنمای خوراکیاستفاده4-2 واحد میوه در روز را پیشنهاد می کند. در ایام نوروز متداولا به‌علت بیشتر در دسترس بودن میوه‌ها، آن هم در اندازه‌های بزرگ، استفادهآنانمتداولا بیش از حد احتیاجو به افراط است. درنتیجهخصوصا اگر به اضافه‌وزن یا چاقی دچارید استفادهمیوه‌ها را به دو عدد متوسط در روز ممحدودهنمایید. خوبتراست میوه‌های کوچک‌تر را از ظرف انتخاب نمایید. به‌علاوه تقسیم کردن میوه‌ای که پوست کنده‌اید با دیگران، می‌تواند به کم‌حجم‌تر شدن میوه‌ای که می‌خورید یاریکند. مثلا با اطرافیان‌تان قرار بگذارید که یک میوه را با هم استفادهنمایید یا مثلا میوه‌ای که پوست گرفته‌‌اید به دیگران هم تعارف نمایید.

نوشابه را حذف نمایید
حالا که امکان پذیراست در روزهای نوروز کالری بیشتری کسب نمایید، حداقل لازم است که از کالری‌های غیرضروری و زیادزیاد بعضیاز مواد خوراکیکم نمایید. نوشابه هم یکی از همین ها است. از استفادهنوشابه‌های گازدار که جزء لاینفک سفره‌های بااهمیتانی ما شده است جدا پیشگیری کرده و دوغ کم‌چرب یا ماست را جایگزین آن نمایید.  همین موضوع کوچک می‌تواند میزانزیادی کالری را از غذای‌تان حذف کند.
به علاوه موادغذاییدوغ و ماست را به غذای‌تان اضافه کند، چون گرفتنمواد قندی در ایام عید بالاست استفادهقند به همراه چای را هم تا آنجا که می‌توانید ممحدودهنمایید.


تفریحی به‌نام غذا پختن
شاید عید نوروز برای‌تان یک دوران استراحت تلقی شود و بخواهید در این چند روز زمانکمتری در آشپزخانه گذرانده و بیشتر به تفریح بپردازید. این حق شماست که بخواهید در عید استراحت و تفریح بیشتری داشته باشید اما این نبایستدلیلی باشد که بیش از پیش سراغ فست‌فود و غذاهای بیرون از خانه بروید.
حتما می‌دانید که این غذاها تا چه حد در چاق شدن‌تان اثردارد؛ پس خوبتراست از غذا پختن دسته‌جمعی به‌عنوان یک تفریح مصرفنمایید. به‌علاوه می‌توانید هر روز غذا پختن را به‌عهده یکی از اعضای خانواده بگذارید و آن را با تفریح همراه نمایید.

مجله سیب سبز


دید سلامتی  در نوروز چه نکات غذاای را برای حفظ تناسب اندام رعایت کنیم

برچسب های
دید سلامتی در نوروز چه نکات غذاای را برای حفظ تناسب اندام رعایت کنیم - - - - - - - -

آمار و ارقام
زمان قرار گرفتن در سایت :
کل بازدید : 553
تعداد بازدید ماه جاری : 553
تعداد بازدید در هفته جاری : 1
تعداد علاقه مندی ها : 0

تعداد 0رای به دید سلامتی در نوروز چه نکات غذاای را برای حفظ تناسب اندام رعایت کنیم داده شده است
و میانگین امتیازات برابر است با: 50 %
نظر شما راجع به دید سلامتی در نوروز چه نکات غذاای را برای حفظ تناسب اندام رعایت کنیم