هوالرزاق






مطلبی از برای پختن سبزیجات از چه شیوه هایی می توانیم یاری بگیریم؟!

برای پختن سبزیجات از چه شیوه هایی می توانیم یاری بگیریم آیا پختن سبزیجات اثرات مطلوبی روی کیفیت آن ها میگذارد یا نه؟

پختن سبزیجات

برای پختن سبزیجات از چه شیوه هایی می توانیم یاری بگیریم آیا پختن سبزیجات اثرات مطلوبی روی کیفیت آن ها میگذارد یا نه؟بعضی استفاده میوه ها و سبزیجات را بایست به صورت خام استفاده کرد اما بعضی دیگر با فرآیند پخته شدن گرفتار تغییر کیفیت قابل ملاحظه ای خواهند شد گوجه فرنگی ,  مارچوبه ,  اسفناج ,  قارچ  از جمله سبزی هایی هستند که در تاثیر پختن مناسبتر جذب جسم خواهند شد .
 
امکان پذیر است متضاد به دید برسد، اما بعضی میوه ها و سبزیجات زمانی که پخته می شوند از اهمیت غذا ای زیادتری برخوردار می شوند.


پختن میوه ها و سبزیجات سبب تغییر ظاهر، بافت و رنگ ها آنان می شود و از این رو جای شگفتی نیست که بعضی از مواد غذایی موجود در آنان نیز طی روند پخت از بین بروند. بر همین اساس، شاید این نوع در ذهن شما جا افتاده باشد که استفاده میوه ها و سبزیجات به صورت خام مفیدتر است.


به گزارش “تری هاگر”، اما برای بعضی از ما استفاده مواد خوراکی خام امکان پذیر است امکان پذیر نبوده و یا چندان راحت نباشد. از این رو، آگاهی از این مساله که تمام سبزیجات زمانی که خام هستند لزوما سالم‌تر نیستند قادراست دلگرمیوارکننده باشد. در دنباله با بعضی سبزیجات که پس از پخته شدن اهمیت خوراکی زیادتری نمایان می کنند زیادتر آشنا می شویم.
 
کدو تنبل و دیگر کدوهای زمستانی
کدو تنبل خام برای زیادی از مردم جهان یک جز اصلی از لیست خوراکی آنان را شامل نمی شود. اما اگر فکر می نمایید کدو تنبل و دیگر کدوهای زمستانی در حالت خام از مواد غذایی زیادتری برخوردار هستند، مناسبتر است این ذهنیت را تغییر دهید. کدو تنبل پخته دارای همه ی آنتی اکسیدان های استثنائی نظیر بتا کاروتن است که پس از حرارت نظرن جذب آنان آسان‌تر نیز می شود.


مارچوبه
مارچوبه در حالت خام نیز مصرف می شود اما پختن آن به عدم موفقیتن دیواره های سلولی ضخیم یاری می کند که این کار برای جسم دشوار است و بر همین اساس، جذب مواد غذایی موجود در مارچوبه نظیر ویتامین های A، C، و E، و فولات تسهیل می شود. پختن مارچوبه سبب می شود تا آنتی اکسیدان ها به ویژه اسید فرولیک زیادتر در دسترس باشند.


گوجه فرنگی
پخت گوجه فرنگی سبب می شود تا آنتی اکسیدان قدرتمند لیکوپن موجود در آن آزاد شود. استفاده بالای لیکوپن با کم شدن ریسک دچار به سرطان و حملات قلبی در رابطه است. پخت گوجه فرنگی سبب عدم موفقیتن دیواره های سلولی و آزاد شدن لیکوپن می شود که جسم از گرفتن آن سود می برد. البته پختن گوجه فرنگی قادراست به کم شدن محتوای ویتامین C این محصول منجر شود اما با استفاده منابع دیگر این ویتامین نظیر میوه های خانواده مرکبات می توانید این مساله را جبران نمایید.


هویج
بنابر گزارش وب سایت ساینتیفیک امریکن، هویج پخته دارای سطوح بالاتری از بتا کاروتن است. بتا کاروتن به گروهی از مواد آنتی اکسیدانی تعلق دارد که به نام کاروتنوئیدها شناخته می شوند و رنگ زرد، قرمز، و نارنجی را به میوه ها و سبزیجات می قسمتند. جسم انسان بتا کاروتن را به ویتامین A تبدیل می کند که این ویتامین اثر باارزشی در تندرستی بینایی، تولید مثل،پرورش استخوان و مرتب کردن سیستم ایمنی جسم ایفا می کند.


قارچ
گوارش قارچ های خام اساسا به سختی صورت می گیرد. افزون بر این، حرارت دادن به قارچ سبب آزاد شدن مواد غذایی موجود در آن می شود که از آن جمله می توان به پروتئین، ویتامین های B، و مواد معدنی و همینطور طیف گستدسته ای از مواد که در دیگر مواد خوراکی یافت نمی شوند، ذکر کرد. در سنت آسیایی، قارچ هم به عنوان یک ماده خوراکی و هم یک دارو در دید گرفته شده زیرا آنان می توانند از طریق تثبیت سیستم ایمنی به پشتیبانی از سدهای دفاعی طبیعی جسم یاری کنند.


اسفناج
فولات، ویتامین C، Niacin، ریبوفلاوین، و پتاسیم در اسفناج خام بی‌شمار‌تر هستند اما با پختن آن بر مقدار ویتامین A، ویتامین E، پروتئین، فیبر، روی، تیامین، کلسیم، و آهن گرفتنی افزوده می شود و همینطور کارتنوئیدهایی نظیر بتا کاروتن، لوتئین، و زیگزانتین در اسفناج پخته هر چه زیادتر قابل جذب می شوند.


در نهایت، بایست به این مطلب ذکر داشت که مقایسه مقدار مواد غذایی در سبزیجات خام و پخته پیچیده بوده و همواره بایست جوانب متفاوت آنچه به دست می آورید و آن چه از دست می دهید را روش و سنگین نمایید. روی های لیو، دانشمند مواد خوراکی از دانشگاه کورنل این مطلب را یادآوری می کند که همچنان رازهای زیادی درباره چگونگی تفاکتور مولکول های موجود در گیاهان با جسم انسان وجود دارند.


با توجه به آن چه می دانیم، به دید می رسد مناسبترین رویکرد میل کردن گونه های میوه ها وسبزیجات به شیوه های متفاوت است. بر همین اساس، اعتماد حاصل می شود که ترکیبی از مواد غذایی به واسطه شیوه های متفاوت تهیه مواد خوراکی را گرفتن می نمایید.
 
عصر ایران


برچسب های
مطلبی از برای پختن سبزیجات از چه شیوه هایی می توانیم یاری بگیریم؟!

آمار و ارقام
زمان قرار گرفتن در سایت :
کل بازدید : 829
تعداد بازدید ماه جاری : 829
تعداد بازدید در هفته جاری : 5
تعداد علاقه مندی ها : 0

تعداد 0رای به مطلبی از برای پختن سبزیجات از چه شیوه هایی می توانیم یاری بگیریم؟! داده شده است
و میانگین امتیازات برابر است با: 50 %
نظر شما راجع به مطلبی از برای پختن سبزیجات از چه شیوه هایی می توانیم یاری بگیریم؟!


مطالب مرتبط با مطلبی از برای پختن سبزیجات از چه شیوه هایی می توانیم یاری بگیریم؟!