هوالرزاق






رویا های شبانه مان را چگونه به یاد بیاریم

رویا های شبانه مان را چگونه به یاد بیاریم

رویا های شبانه چه تلخ و چه شیرین اما همیشه دوست داشتنی و جذاب هستند و کسی نیست که دوست نداشته باشه رویا های شبانه خودش رو به یاد بیاره اما کار خیلی ساده ای نیست و خیلی از رویا های شبانه از یاد آدم میره

می‌گویند که به خاطر سپردن رؤیاها کار دشواری است. در حقیقت، اگر قبل از بیدار شدنمان، خوابی که داریم می‌بینیم تمام شود، آن را به خاطر نخواهیم سپرد. فرایندی که امکان حافظه بلندمدت را برای ما فراهم آورده، هم‌زمان با خوابیدن ما خودش نیز به خواب می‌رود و دلیل اصلی این‌که عمده خواب‌هایمان را اندکی پس از بیدار شدن از یاد می‌بریم نیز همین است. برای مثال، در هن گام رؤیا دیدن، نورپینفرین در سطح بسیار پایینی قرار دارد و برای فعالیت الکتریکی در مناطقی از مغز که کلید حافظه بلندمدت می باشد (مثل قشر پیش‌پیشانی) نیز امر مشابهی صادق است.

زمان ی مغز بیدار می‌شود شروع به روشن کردن فرایندهایی می‌کند که برای حافظه بلندمدت مورد نیاز است. به‌این‌ترتیب، اگر بلافاصله پس از دیدن یک رؤیا از خواب بیدار شویم، بیشتر احتمال دارد که آن را به خاطر بسپاریم. تحقیقی در سال 2011/1390 نشان داد افرادی که پس از بیدار شدن از خواب REM (یکی از مراحل پنج‌گانه خواب افراد معمولی که طی آن، چشم حرکت‌های سریع تصادفی انجام می‌دهد) در قشر پیش‌پیشانی خود فعالیت بیشتری در امواج مغزی تتا دارند، رؤیاها را بهتر به خاطر می‌سپارند. فعالیت تتا نشان از حالت مغزی آهسته و در آرامش دارد و هرچه فعالیت تتا بیشتر باشد، هن گام بیدار شدن حافظه بهتری خواهیم داشت.

محتوای احساسی و سازگاری منطقی رؤیا هم بر یادآوری آن اثر می‌گذارد. پژوهشی نشان داده که یادآوری رؤیاهای غیرمنطقی‌تر، سخت‌تر از یادآوری رؤیاهایی می باشد که روند منظم‌تری داشته و محتوایشان شدیدتر احساس می‌شود. رؤیاهایی که احتمال به خاطر سپردنشان بیشتر است، (کابوس‌ها و دیگر رؤیاهای احساسی و روشن)، مغز و بدن را بیشتر بیدار می‌کنند و درنتیجه بیشتر احتمال دارد که ما را از خواب بپرانند.

برخی شیوه‌های خاص می‌توانند به یادآوری رؤیاها کمک کنند. هر چیزی که توجه شما را بلافاصله پس از بیدار شدن جلب کند، روند یادآوری رؤیا را مختل می‌کند، درنتیجه به‌محض این‌که به خواب می‌روید، به خود یادآوری نمایید که می‌خواهید خوابتان را به خاطر بسپارید. بگذارید پیش از خوابیدن این آخرین فکرتان باشد. یک مداد و دفتر در کنار تختتان داشته باشید. زمان ی بیدار می‌شوید، اولین کارتان بیرون پریدن از تخت یا توجه به چیز دیگر نباشد، حتی اگر فکر نمی‌نمایید که بتوانید رؤیایی را به خاطر بسپارید، یک دقیقه زمان بگذارید تا ببینید که آیا تصویر یا احساسی هست که بتوانید آن را شرح دهید یا خیر؟ شاید با پیروی از این گام ‌های ساده بتوانید کل یک رؤیا را به یاد بیاورید.


رویا های شبانه مان را چگونه به یاد بیاریم

برچسب های
رویا های شبانه مان را چگونه به یاد بیاریم - - - -

آمار و ارقام
زمان قرار گرفتن در سایت :
کل بازدید : 2,063
تعداد بازدید ماه جاری : 2,063
تعداد بازدید در هفته جاری : 2
تعداد علاقه مندی ها : 0
تعداد 0رای به رویا های شبانه مان را چگونه به یاد بیاریم داده شده است
و میانگین امتیازات برابر است با: 50 %
نظر شما راجع به رویا های شبانه مان را چگونه به یاد بیاریم