جایگزین کردم مکمل های غذایی جه ضررهایی دارد
مسیر فعلی شما در سایت دهکده دانلود بخش دانلود کتاب :
مجله سرگرمی شیثار-->>> سبک زندگی-->>> جایگزین کردم مکمل های غذایی جه ضررهایی دارد

جایگزین کردم مکمل های غذایی جه ضررهایی دارد

  • زمان درج : 5 روز قبل
  • تاریخ درج : 2019-04-15 21:00:02
  • تعداد بازدید : 7
    بازدید ماه:7
    بازدید هفته:1
  • بخش مربوطه :

مکمل های غذایی نمی توانند جایگزین وعده های غذایی قرار بگیرند و باید در کنار تغذیه سالم از آنها استفاده کرد

مصرف مکمل های غذایی امری عادی در بین مردم محسوب می شود و مردم تصور می کنند هرچه بیشتر از این مکمل ها استفاده کنند بدنی سالم تر خواهند داشت در حالی که این یک تصور غلط محسوب می شود. در ادامه در نیک صالحی می خواهیم درباره عوارض مصرف بیش از اندازه مکمل‌ های غذایی با شما صحبت کنیم.
مضرات مصرف مکمل‌ های غذایی

بررسی‌ها نشان می‌دهد مکمل‌های غذایی نه تنها موجب طول عمر نمی‌شوند بلکه مصرف مقدار قابل توجهی از آن‌ها برای سلامتی ضرر دارد.

در این بررسی متخصصان آمریکایی به مطالعه روی اطلاعات تغذیه‌ای ۳۱ هزار زن و مرد ۲۰ سال به بالا پرداختند. آنها همچنین اطلاعات مربوط به میزان مصرف مکمل‌ های غذایی را در این افراد طی ۳۰ روز جمع‌آوری کردند. حدود نیمی از این افراد مکمل غذایی و یک سوم از آنان نیز مولتی ویتامین مصرف کرده بودند.

متخصصان مشاهده کردند در مدت شش سال حدود ۳۶۱۳ مورد فوتی گزارش شد که ۹۴۵ مورد بر اثر بیماری قلبی عروقی و ۸۰۵ مورد دیگر بر اثر سرطان بوده‌ است. این متخصصان با در نظر گرفتن دیگر فاکتورهای رفتاری و سلامت دریافتند مکمل‌ های غذایی تاثیر روی مرگ و میر نداشته است.

این بررسی در عین حال نشان داد که مصرف کافی ویتامین‌های A و K، منیزیم، روی و مس با کاهش خطر مرگ ناشی از تمامی موارد مرگ و میر مرتبط است اما این در شرایطی است که ویتامین دریافتی از طریق مواد غذایی باشد. علاوه بر این معلوم شد مصرف ۱۰۰۰ میلی‌گرم یا بیشتر از کلسیم در طول روز با افزایش خطر مرگ و میر ناشی از سرطان مرتبط است.

به گزارش نیویورک تایمز، پژوهشگران آمریکایی با توجه به نتایج این مطالعات تاکید کرده‌اند
که مکمل‌های خوراکی نمی‌توانند جانشین خوبی برای رژیم خوراکی سالم باشند.

بد نیست بدانید آیا مکمل‌های خوراکی بی‌آسیب هستند؟

چندی پیش خبری منتشر شد مبنی بر اینکه مردی به دلگرمی تندرستی زیادتر استفاده مکمل‌های چای سبز
را آغاز کرد اما در عوض این کپسول‌ها سبب ضرر جدی به کبد او شد تا حدی که به پیوند فوری کبد احتیاج نمایان کرد.

متخصصان خاطرنشان می‌کنند که تجربه‌های این چنینی خیلی غیرمتداول است.
در انگلیس ایمنی مکمل‌ها بر اساس مقررات اتحادیه اروپا تعیین می‌شود.

دکتران می‌گویند: مکمل‌های تایید شده که از شرکت‌های معتبر خریداری می‌شوند
در صورتی که طبق دستورالعمل‌های تعیین شده استفاده شوند، تقریبا در زیادتر زمان ها ایمن هستند.
اما این اشتباه است این طور تلقی کنیم که مکمل‌های خوراکی پتانسیل زیان آور بودن را ندارند.

در صورتی که همین مکمل‌ها بیش از اندازه استفاده شوند ریسکاتی به همراه دارند.
در حالی که در خیلیی از موارد سطوح اضافی مکمل‌ها دفع می‌شوند، احتمال دارد که
این سطوح اضافی به ویژه برای کبد که وظیفه سم‌زدایی را برپیمانه دارد، سمی باشد.

همینطور ریسک بالقوه در صورت استفاده هموقت چند مکمل وجود دارد. چرا که بعضی اوقات این مکمل‌ها می‌توانند متقابلاً بر یکدیگر تاثیر بگذارند. این بدان معناست که یک مکمل امکان پذیر است تاثیرات مکمل دیگر را تثبیت کند، در حالی که در موارد دیگر امکان پذیر است مکمل‌ها شامل یک یا چند ماده غذایی یکسان باشند که در نهایت به زیاد شدن بیش از اندازه آن ماده در جسم منجر می‌شود. در عین حال جسم بعضی از مردم امکان پذیر است کمتر قادر به متابولیزه کردن مواد ویژهی باشد که قادراست بر چگونگی اثر این مواد بر بدنشان تاثیرگذار باشد.

مزایای مکمل‌های خوراکی برای تندرستی چیست؟

بعضی مکمل‌ها هستند که متخصصان تندرستی برای بهره‌مندی مردم به طور گسترده آنان را مورد تایید قرار داده‌اند. برای مثال سرویس تندرستی همگانی انگلیس (NHS) پیشنهاد می‌کند خانم های که قصد بارداری دارند، بایست استفاده مکمل فولیک اسید را آغاز کنند. همینطور خانم ها باردار بایست تا هفته دوازدهم بارداری به منظور پیشگیری از کاستی ها مادرزادی در نوزادان این مکمل را استفاده کنند. دولت انگلیس نیز در همین راستا به دنبال درخواست های مکرر متخصصان بیان کرد در مورد اضافه کردن فولیک اسید به آردها رایزنی خواهد کرد.

مزایای مکمل‌ های خوراکی

استفاده مکمل‌های ویتامین D نیز برای نوزادان، بچه ها بین یک تا چهار سال و مردمی که اکثر دربرابر نور خورشید قرار نمی‌گیرند، پیشنهاد می‌شود. این گروه شامل مردمی می‌شود که گرفتار ضعف کلی بوده، خانه‌دار بوده یا همواره لباس‌هایی می‌پوشند که تمام نواحی پوستشان را می‌پوشاند. البته استفاده مکمل‌های ویتامین D به همه ی مردم دیگر نیز توصیه می‌شود.

فقدان این ویتامین که عمدتاً از قرار گرفتن دربرابر نور خورشید تامین می‌شود، قادراست
به ناهنجاری‌های استخوانی نظیر نرمی استخوان در بچه ها و درد استخوان دراثر مریضی
استئومالاسی (نرم استخوانی بزرگسالان) در مردم بالغ منجر شود.

تزریق ویتامین K نیز برای نوزادان در ۲۴ ساعت اول تولدشان به منظور پیشگیری از آشفتگی نادر
اما جدیِ خونی پیشنهاد می‌شود.

مکمل‌ها همینطور برای مردمی که رژیم‌های خوراکی ممحدودهی داشته یا به آلرژی مبتلا هستند،
ارزش دارد. به طور مثال مردمی که رژیم‌های خوراکی گیاهخواری دارند به استفاده
مکمل‌های ویتامین B12 احتیاج دارند چرا که این ویتامین به طور طبیعی تنها در منابع حیوانی یافت می‌شود.

مزایای مکمل‌های خوراکی

با این حال مزایای استفاده خیلیی از مکمل‌های دیگر در زیادتر مردم نانمایان است. طبق اعلام کارشناسان انگلیسی زیادتر مردم به جز ویتامین D به استفاده مکمل‌ها و ویتامین‌های دیگر احتیاجی نداشته و می‌توانند همه ی ویتامین‌ها و مواد معدنی مورد احتیاج خود را با یک رژیم خوراکیمناسب گرفتن کنند.

مزایای استفاده قرص‌های روغن ماهی مکمل که با طیف گسترده‌ای از مزایا از خوب شدن تندرستی قلب
گرفته تا زیاد شدن قدرت مغز شناخته می‌شود نیز قطعی نیست. تحقیق اخیر آزمایش‌های علمی
نشان داد کهمراقبت این قرص‌ها از قلب در مناسبترین وضعیت بی‌دوام است.

به گفته یک کارشناس، غذا علمی است که به طور دائم در حال تکامل بوده و همیشه اطلاعات جدیدی به آن افزوده می‌شود. اما آن‌چه که نمایان است این است که مزایای تندرستی مکمل‌ها در تمام مردم واضح نیست. زیرا این امر به ساختار شخصی جسم آن شخص و مقدار استفاده آن ماده غذایی نمایان ارتباط دارد.

دکتران پیشنهاد می‌کنند مردم پیش از آغاز استفاده یک مکمل خوراکی مدارک علمی که آن
مکمل ویژه را پشتیبانی می‌کند، تحقیق کرده و هرگونه اخطار در مورد استفاده آن را جدی بگیرند.

ایسنا وهمشهری آنلاین