هوالرزاق






متداول‌ترین عوامل ایجاد استرس را میدانید؟

متداول‌ترین عوامل ایجاد استرس را میدانید؟

لحظه‌ای برای پاک کردن ذهنتان از استرس و ساده‌تر کردن زندگی‌ خود زمان بگذارید

متداول‌ترین عوامل ایجاد استرس

لحظه‌ای برای پاک کردن ذهنتان از استرس  و ساده‌تر کردن زندگی‌ خود زمان بگذارید.همه افراد هرازگاهی دچار استرس می‌شوند اما اگر مراقب نباشید، حتی استرس‌های خیلی کوچک می‌توانند بر سلامتتان اثر منفی بگذارند. براساس دپارتمان سلامت و خدمات انسانی امریکا، استرس هم بر فکر و هم بر بدنتان اثر می‌گذارد و می‌تواند منجر به بیماری‌هایی از قبیل افسردگی، سردرد، آشفتگی هاگوارشی، بیماری قلبی و سکته شود.

بااینکه استرس  بخشی طبیعی از انسان بودن است، بسیاری از متداول‌ترین عوامل استرس‌زا اهمیت انرژی جسمی و ذهنی ما را ندارند. در زیر به هفت مورد از غیرضروری‌ترین این عوامل اشاره می‌کنیم و توصیه‌هایی هم برای اجتناب از آنها برایتان آورده‌ایم. پس مسئولیت زندگی‌تان را به گردن بگیرید و با هوشیاری بیشتری زندگی نمایید.


۱. تکرار موقعیت‌های استرس‌آور
تکرار دوباره یک اتفاق استرس‌زا در ذهنتان هیچ فایده‌ای برایتان ندارد و فقط باعث می‌شود دوباره گرفتار استرسی شوید که تجربه کرده بودید.

مغز نمی‌تواند تفاوت بین چیزی که به آن فکر می‌نمایید و اتفاقی که واقعاً در حال افتادن است را بفهمد. به همین دلیل اگر فکرتان درگیر یک اتفاق منفی شود که در گذشته روی داده است، دوباره آن واکنش استرس در بدنتان تکرار خواهد شد.

برای غلبه بر این عادت بد، پیشنهاد می‌کنیم طرز فکرتان درمورد آن اتفاق‌ها را تغییر دهید.
با تفکر به چیزهایی مثل «الان سالم هستم و حالم خوب است»، «سیستم ایمنی بدن من قوی است»، «به راحتی در زندگی جلو می‌روم» و امثال آن خودتان را از چرخه تکراری فکرهای منفی بیرون بیاورید.

برای مدیتیشن زمان بگذارید. تمرکز بر روی تنفستان موقع تفکر هم می‌تواند به از بین بردن واکنش‌های استرس  در بدنتان کمک کند.

۲. تفکر به بدترین چیزی که ممکن است اتفاق بیفتد
تمرکز روی بدترین نتیجه ممکن یک موقعیت فقط افکار منفی وارد آینده‌تان می‌کند. همین.
زمانی نمی‌دانیم چه اتفاقی قرار است بیفتد، نگران این پیشامدها می‌شویم. اما چرا باید دو بار به خودمان عذاب بدهیم؟

یک راه برای مقابله با تفکر به بدترین نتیجه ممکن این است که ببینید این عامل استرس ‌ز ا واقع‌بینانه است یا خیر و از خودتان سوال نمایید یک یا دو ماه دیگر در آینده اذیتتان خواهد کرد یا نه.

گاهی‌اوقات زمانی از خودتان این سوال‌ها را بپرسید، می‌فهمید که واقعاً هم اتفاق وحشتناکی نیست که نتوانید با آن کنار بیایید.

یک راه دیگر هم برای دوری از این طرزفکر این است که در زمان حال زندگی نمایید. مثلاً زمانی می‌خواهید کارهای روزانه‌تان مثل شستن ظرفها را انجام دهید، برای حس کردن بوی صابون، حس کردن طراوت آب یا نوری که روی حباب‌های کف می‌افتد زمان بگذارید.

هرچه بیشتر بتوانید خودتان را در این چیزها گم نمایید، کمتر فکرتان را درگیر گذشته و‌ آینده خواهید کرد.

۳. به تعویق انداختن کارها
همه آدمها به دلایل متفاوت کارهای خود را به تعویق می‌اندازند اما در بیشتر موارد علت آن این است که کارهایی که باید انجام دهند آنها را می‌ترساند. این می‌تواند باعث ایجاد استرس  و دلزدگی شود.

توصیه ما این است که برای انجام پروژه‌های سخت برنامه مرحله به مرحله داشته باشید، نه اینکه بخواهید همه آن را یکدفعه انجام دهید.

یک هدف درازمدت برای خودتان طرح‌ریزی نمایید و بعد هدف‌های کوچکتری برای رسیدن به آن داشته باشید. زمانی کاری را مرحله به مرحله و به اصطلاح در لقمه‌های کوچک جلو می‌برید، انگیزه مثبت برای ادامه راه می‌گیرید.

یادتان نرود برای هر دستاورد کوچک به خودتان افتخار نمایید.

رفتار یک فرد است که تعیین می‌کند موقعیتی برای او استرس‌زا باشد یا نباشد

 

۴. دیر رسیدن
دلایل زیادی برای دیر رسیدن وجود دارد که بعضی از آنها واقعاً در کنترل شما نیست. اما دلایل دیگری هم برای آن وجود دارد مثل ترسیدن از رفتن به جایی یا جواب مثبت دادن به درخواست‌هایی که برای آن زمان ندارید. این حس عصبانیت و استرس در شما ایجاد می‌کند که با استرسی که برای دیر انجام دادن آن کار دارید هم ادغام می‌شود.

اگر کمبود زمان یکی از دلایلی است که متداولاً دیر می‌رسید، مدام از خودتان سوال نمایید که آیا آن کار یا مراسم واقعاً در برنامه‌تان جا دارد یا نه.

اما زمان‌هایی که دلیل دیر رسیدن زنگ نزدن ساعت، ترافیک سنگین یا گم کردن کلیدهایتان باشد، خیلی مهم است که بدانید این اتفاقات در کنترل شما نیست و فقط باید بدانید چطور به آنها واکنش دهید.

به جای اینکه خودتان را به خاطر دیر رسیدن سرزنش نمایید، یاد بگیرید که فراموش نمایید و روی نقاط مثبت تمرکز نمایید نه نقاط منفی. براساس نکات مربوط به مدیریت استرس کتابخانه ملی پزشکی امریکا، «رفتار یک فرد است که تعیین می‌کند موقعیتی برای او استرس‌زا باشد یا نباشد.»

۵. استفاده بیش از اندازه از رسانه‌های اجتماعی
زمانی بیش از اندازه در رسانه‌های اجتماعی زمان بگذرانید، مدام خودتان را با دیگران مقایسه می‌نمایید که این باعث استرس می‌شود. با این کار به اهمیت خودتان و اعتماد‌به‌نفستان براساس چیزی که از دیگران می‌بینید نمره می‌دهید نه استانداردهای خودتان برای موفقیت و خوشبختی.

بیان کردن حرف‌هایتان در این رسانه‌ها هم شما را آسیب‌پذیرتر می‌کند و باعث می‌شود زودتر ناراحت شوید. پیش از اینکه بخواهید حرف‌هایتان را با کسی در میان بگذارید باید ابتدا اعتماد و احترام او را جلب نمایید.

با ایجاد مرزهای شخصی برای خودتان در این رسانه‌ها و تخصیصدادن زمانی محدود و نمایان برای زمان گذاشتن برای آن، این استرس را از خودتان دور نمایید.

۶. ریخت و پاش در محل‌کار یا خانه
ریخت و پاش نمودی از احساس شماست و اتفاقاتی که در زندگی‌تان می‌افتد. بنابراین جای تعجب نیست که یک اتاق به هم ریخته و ریخت و پاش باعث استرسمان شود.

توصیه ما این است که گام به گام این ریخت و پاش‌ها را از بین ببرید – رویکردی که شبیه به شیوه برخورد با به تعویق انداختن کارهاست.

مثلاً ۲۰ تا ۳۰ دقیقه روی فقط یک کشو یا کمد کار نمایید و بعد به خودتان استراحت دهید. بعد دوباره سر کار برگرنظرتا احساس ننمایید فشار زیادی برای تمیز کردن به شما وارد می‌شود.

یک دلیل دیگر که باعث می‌شود بعضی‌ها بگذارند محیط اطرافشان و ریخت و پاش شود این است که نمی‌دانند با فضایشان چه باید بکنند. تجسم نمایید که دوست دارید فضای زندگی‌تان چطور باشد. این باعث می‌شود انگیزه داشته باشید که آن را تبدیل به چیزی نمایید که در ذهنتان است.

اگر برای دور ریختن چیزها مشکل دارید، کافی است دو سوال از خودتان بپرسید: «این رو دوست دارم؟» و «ازش استفاده می‌کنم؟»

اگر حداقل یک سال است که از چیزی استفاده نکرده‌اید، احتمالاً زمان آن رسیده که آن را دور بیندازید.

۷. نگرانی درمورد پولی که خرج کرده‌اید
فکر کردن درمورد پولی که خرج کرده‌اید ماندن در گذشته است. اینکه عادت‌های پول خرج‌کردنتان را مدام در ذهنتان بررسی نمایید فقط استرس بیشتری در آن لحظه برایتان ایجاد می‌کند.

«هیچزمان نمی‌توانید پولی که خرج کرده‌اید را برگردانید.» — گروور

برای دوری از این عامل استرس زا خیلی مهم است که روی زمان حال و چیزهایی که روی آن کنترل دارید تمرکز نمایید، مثل تصمیمات مالی که در آینده می‌خواهید بگیرید.

می‌توانید به خودتان کمک نمایید که پولتان را با مسئولیت‌پذیری بیشتری خرج نمایید، بفهمید که با پول نمی‌توان خوشبختی خرید، با دوستانتان رفت‌وآمد نمایید تااینکه بیرون بروید و پولی که ندارید را خرج نمایید یا کارت‌های اعتباری و بانکی‌تان را با خودتان بعضی جاها نبرید تا برای خرید کردن وسوسه نشوید.

جام جم


متداول‌ترین عوامل ایجاد استرس را میدانید؟

برچسب های
متداول‌ترین عوامل ایجاد استرس را میدانید؟

آمار و ارقام
زمان قرار گرفتن در سایت :
کل بازدید : 616
تعداد بازدید ماه جاری : 616
تعداد بازدید در هفته جاری : 1
تعداد علاقه مندی ها : 0

تعداد 0رای به متداول‌ترین عوامل ایجاد استرس را میدانید؟ داده شده است
و میانگین امتیازات برابر است با: 50 %
نظر شما راجع به متداول‌ترین عوامل ایجاد استرس را میدانید؟


مطالب مرتبط با متداول‌ترین عوامل ایجاد استرس را میدانید؟