هوالرزاق






راه‌های کشتن هیولای مضطرب را بلدید؟

راه‌های کشتن هیولای مضطرب را بلدید؟

پدیده اضطراب برای برخی افراد آن‌قدر تکرار می‌شود که زندگی آنها را مختل می‌کند. اما چگونه می‌شود فهمید که اضطراب روزمره به یک آشفتگیمزمن بدل شده است؟

راه‌های کشتن هیولای مضطرب

هر کسی حین سخنرانی در انظار عمومی و مواجهه با مشکلات مالی عصبی و مضطرب می‌شود. با این حال، پدیده اضطراب برای برخی افراد آن‌قدر تکرار می‌شود که زندگی آنها را مختل می‌کند. اما چگونه می‌شود فهمید که اضطراب روزمره به یک آشفتگیمزمن بدل شده است؟ آسان نیست؛ اضطراب اشکال بسیاری دارد و اغلب در قالب حملات پانیک، فوبیا و اضطراب اجتماعی پنظرمی‌آید. به‌علاوه، مرز بین آشفتگیو اضطراب عادی نیز همیشه نمایان نیست.


نگرانی‌های بیش از اندازه

یکی از مشخصه‌های آشفتگیاضطراب فراگیر (GAD) نگرانی بیش از اندازه درباره مسائل کوچک و بزرگ روزمره است. اما این نگرانی بیش از اندازه چه نوع مسائلی را شامل می‌شود؟ این نگرانی در‌مورد آشفتگیاضطراب فراگیر به معنای تداوم افکار اضطرابی طی یک دوره 6ماهه است. اضطراب فراگیر که زندگی روزمره بیمار را مختل می‌کند، اغلب با علائمی مانند خستگی مفرط همراه است. یکی از تفاوت‌های بین آشفتگیاضطراب و اضطراب طبیعی این است که احساسات مرتبط با آشفتگیاضطراب باعث درد و رنجش فرد بیمار می‌شوند.


مشکلات خواب

مشکلات خواب با مجموعه‌ای از عوامل جسمی و روانی در ارتباط هستند. اگر تفکر به مسائلی از‌قبیل مشکلات مالی خواب را از چشمان شما می‌گیرد، احتمالا به آشفتگیاضطراب دچار شده‌اید. برآورد‌ها حاکی از آن است که نیمی از مبتلایان به آشفتگیاضطراب فراگیر از مشکلات خواب رنج می‌برند. بیدار شدن با احساسات عجیب و ذهن آشفته و نا‌آرام نیز از‌جمله سایر علائم مرتبط با آشفتگیاضطراب فراگیر هستند.

ترس غیر‌منطقی

برخی از انواع اضطراب فراگیر نیستند؛ بلکه به یک موقعیت خاص مثل پرواز، مواجهه با حیوانات یا جمعیت زیاد وابسته هستند. اگر ترس شما از یک پدیده فراتر از حد متداول باشد، احتمالا به آن پدیده فوبیا دارید. فوبیا یکی از انواع آشفتگیاضطراب است. فوبیا می‌تواند فرد بیمار را عاجز کند، اما همیشه علائم مشخصی ندارد. این عارضه صرفا زمانی پنظرمی‌آید که با یک شرایط خاص مواجه شوید و نتوانید بر ترس خود غلبه نمایید. بسیاری از افراد از مار می‌ترسند و بدون کوچک‌ترین مشکلی با این ترس زندگی می‌کنند. اما زمانی فرزندان‌شان از آنها می‌خواهند به باغ‌وحش بروند، می‌فهمند که مشکل دارند و باید به فکر درمان باشند.

تنش عضلانی

علائم تنش عضلانی، از‌جمله به‌هم فشردن دندان‌ها، گره کردن مشت و کشیدن عضلات در کل بدن به آشفتگیاضطراب نسبت داده می‌شوند. این علائم گاهی آن‌قدر پایدار و فراگیر هستند که پس از مدتی به یک مسئله عادی بدل می‌شوند، به‌طوری که فرد دیگر توجهی به آنها نمی‌کند.

ورزش کردن منظم به کم شدن تنش عضلانی کمک می‌کند، اما آسیب‌دیدگی و مواجهه با اتفاقات غیر‌قابل پیش‌بینی باعث بروز مجدد تنش می‌شوند. زمانی فرد نتواند اضطرابش را کنترل کند، دچار عجز و درماندگی خواهد شد.

سوء‌هاضمه مزمن

اضطراب از بعد روانی آغاز شده و به‌تدریج علائم فیزیکی خود را آشکار می‌کند، مشکلات گوارشی یکی از علائم رایج آشفتگیاضطراب هستند. سندرم روده تحریک‌پذیر (IBS) که با دل‌درد، نفخ، گاز معده، یبوست و اسهال همراه است به‌عنوان یک آشفتگیگوارشی شناخته می‌شود. سندرم روده تحریک‌پذیر همیشه به اضطراب مربوط نیست، اما این دو آشفتگیاغلب در کنار هم قرار می‌گیرند و باعث تشنظریکدیگر می‌شوند. روده به استرس روانی حساس است از این رو، مشکلات فیزیکی و اجتماعی ناشی از آشفتگی هاگوارشی به افزایش اضطراب فرد منجر می‌شوند.

ترس از صحنه

اغلب افراد زمانی در کانون توجه گروهی از مخاطبان قرار می‌گیرند، دچار ترس و اضطراب می‌شوند. اما اگر ترس و اضطراب‌آن‌قدر قوی باشد که هیچ عملی قادر به کم شدن شدت آنها نباشد، به احتمال زیاد به یکی از انواع آشفتگی هااضطراب اجتماعی مبتلا هستند که به‌عنوان فوبیای اجتماعی یا ترس از صحنه نیز شناخته می‌شود.

خود آگاهی

آشفتگیاضطراب اجتماعی همیشه شامل سخنرانی در جمع و بودن در مرکز توجه دیگران نمی‌شود. در اغلب موارد، موقعیت‌های روزمره از قبیل گفت‌وگو با دیگران در مهمانی باعث بروز اضطراب در افراد می‌شود. در این شرایط، افرادی که از آشفتگیاضطراب اجتماعی رنج می‌برند احساس می‌کنند که تمام چشم‌ها به آنها دوخته شده است. از این رو، دائما قرمز شده و با علائمی مثل لرزیدن، تهوع، تعریق شنظرو آشفتگی هاگفتاری مواجه می‌شوند. این علائم گاهی آن‌قدر قوی هستند که مبتلایان را از ملاقات با افراد جدید، برقراری ارتباط و عملکرد مناسب در محل کار و مدرسه باز می‌دارند.

کمال‌طلبی

ذهنیت وسواسی موسوم به «کمال‌طلبی» اغلب در‌راستای آشفتگیاضطراب تعریف می‌شود. اگر دائما خود را مورد قضاوت قرار می‌دهید یا با مشاهده اشتباهات و نواقص خود دچار اضطراب می‌شوید، به احتمال زیاد آشفتگیاضطراب دارید.کمال‌طلبی یکی از نشانه‌های رایج آشفتگیوسواسی جبری(OCD) است که مانند آشفتگیاسترس پس از سانحه تا مدت‌ها به‌عنوان یکی از انواع آشفتگیاضطراب در‌دیدگرفته می‌شد. آرایش وسواسی یکی از رایج‌ترین علائم آشفتگیوسواسی جبری است.


پانیک یا هراس

حملات پانیک می‌تواند وحشتناک باشد؛ احساس ترس و درماندگی ناگهانی که ممکن است تا چند دقیقه به طول بینجامد. این عارضه با علائمی مانند مشکلات تنفسی، تپش قلب، سوزن سوزن شدن بدن یا بی‌حسی، عرق کردن، ضعف و سرگیجه، احساس درد در قفسه سینه، درد معده و سردی و گرمی همراه است. تمام کسانی که دچار حملات پانیک می‌شوند، آشفتگیاضطراب ندارند. اما افرادی که به‌طور مداوم با این حملات مواجه می‌شوند، به احتمال زیاد دچار آشفتگیهراس هستند. افراد مبتلا به این آشفتگیهمیشه از این وحشت دارند که حمله بعدی کی و کجا رخ خواهد داد. این افراد اغلب از مکان‌هایی که حملات قبلی در آنجا رخ داده، دوری می‌کنند.

تصاویر ذهنی تکراری

اغلب افراد پس از تجربه یک اتفاق دردناک مانند مرگ ناگهانی یکی از عزیزان به آشفتگیاسترس پس از سانحه (PTSD) دچار می‌شوند که علائمی مشابه آشفتگیاضطراب دارد. تا همین اواخر، آشفتگیاسترس پس از سانحه به‌عنوان یکی از انواع آشفتگیاضطراب در‌دیدگرفته می‌شد. اما فلش‌بک یا تصاویر ذهنی تکراری در کنار انواع اضطراب رخ می‌دهد. تحقیقات نشان می‌دهند که افراد مبتلا به اضطراب اجتماعی دائما تصاویری را به‌ یاد می‌آورند که برای‌شان دردآور و ناراحت‌کننده است.

رفتار‌های جبری

تشخیص آشفتگیوسواس جبری مستلزم آن است که وسواس و افکار درونی بیمار به انجام رفتار‌های جبری در اشکال ذهنی (فرد بار‌ها و بار‌ها به خود می‌گوید همه چیز رو‌به‌راه می‌شود) یا فیزیکی (شستن مکرر دست‌ها) منجر شوند.زمانی که انجام رفتار‌های جبری به شکل یک احتیاج روزمره در‌آید، افکار وسواسی و رفتارهای جبری به یک آشفتگیروانی تمام عیار بدل خواهند شد. به‌عنوان مثال، فردی که از روی وسواس به کانال3 رادیو گوش می‌کند، در صورت گیر کردن رادیو روی کانال4 دچار اضطراب شنظرخواهد بود.

عدم اعتماد به نفس

عدم اعتماد به نفس یکی از خواص آشفتگی هااضطرابی مانند آشفتگیاضطراب فراگیر و آشفتگیوسواس جبری است. عدم اعتماد به نفس در برخی موارد در قالب سوالاتی بروز می‌یابد که هویت فرد را نشانه می‌روند. مثلا فرد از خود می‌پرسد «آیا آن‌قدر که من عاشق شوهرم هستم، او هم به من عشق می‌ورزد؟» در مواردی که پاسخی برای سوالات مطرح ‌شده وجود ندارد، حملات ناشی از آن شدیدتر خواهند بود.

  5 شیوه ساده برای کم شدن اضطراب 

  1. هنر حواس پرتی را یاد بگیرید

هرچند کوتاه مدت، اما حواس پرتی به شما کمک خواهد کرد از شدت مدلی اضطراب در زندگی روزمره خود بکاهید. زمانی که افکار و احساسات اضطرابی سراغ‌تان می‌آیند، به خود بگویید «بس است!» و سریعا خود را به انجام کار دیگری مشغول نمایید. تلفنی با یکی از دوستان خود صحبت نمایید یا برای دویدن بیرون بروید. حتی می‌توانید چیزی بنویسید یا آنکه به تنفس خود توجه نمایید.

 2.درست نفس بکشید

کنترل تنفس با فعال کردن سیستم عصبی پاراسمپاتیک باعث کم شدن شدت اضطراب در شما خواهد شد. نفس بکشید و به بالا و پایین رفتن شکم‌تان حین دم و بازدم توجه نمایید. روی یک صندلی راحت بنشینید و به مدت 7‌ثانیه به آرامی نفس بکشید. سرعت شمارش ثانیه‌ها به خودتان بستگی دارد. البته نرخ شمارش است که اهمیت دارد. به مدت چند دقیقه این کار را ادامه دهید تا به‌طور کامل احساس آرامش نمایید.


 3. بدانید که افکار شما حقیقت محض نیستند

صرف اینکه به چیزی فکر نمایید، به معنای آن نیست که آن افکار حقیقت محض هستند. افکار اضطرابی اغلب غیر‌منطقی و منحرف‌کننده هستند. آیا نگران این هستید که یکی از همکاران‌تان در محل کار از دست شما عصبانی باشد؟ اگر دلیلی برای عصبانیت وجود ندارد، بدانید این شما هستید که دوست دارید دیگران از دست شما عصبی باشند.

 4. خاطرات شیرین را مرور نمایید

نوشتن خاطرات به شما کمک می‌کند ذهن خود را منظم‌تر نمایید؛ به‌علاوه، عمل فیزیکی نوشتن نیز اثرات قابل‌توجهی بر ذهنیت ناخود‌آگاه شما خواهد داشت.  سعی نمایید به‌‌صورت روزانه خاطرات خود را بنویسید. بهتر است صبح‌ها این کار را انجام دهید و اگر در خوابیدن مشکل دارید، شب‌ها این شیوه را امتحان نمایید. 

 5.نوشتن درمانی را تجربه نمایید

این تکنیک از متد رفتار درمانی شناختی (CBT) اقتباس شده است.   زمانی نگرانی‌های خود را روی کاغذ می‌آورید، یک پاسخ منطقی برای‌شان در‌دیدبگیرید.  به‌عنوان مثال، زمانی می‌نویسید «جلسه سخنرانی‌ام افتضاح بود، من شکست خوردم، احساس می‌کنم هیچ‌چیز به‌درستی قبل نمی‌رود!» می‌توانید این‌گونه پاسخ دهید «جلسه سخنرانی آن‌طور که می‌خواستم قبل نرفت؛ اما درس خوبی از آن گرفتم. 

سیب سبز


راه‌های کشتن هیولای مضطرب را بلدید؟

برچسب های
راه‌های کشتن هیولای مضطرب را بلدید؟

آمار و ارقام
زمان قرار گرفتن در سایت :
کل بازدید : 751
تعداد بازدید ماه جاری : 751
تعداد بازدید در هفته جاری : 10
تعداد علاقه مندی ها : 0

تعداد 0رای به راه‌های کشتن هیولای مضطرب را بلدید؟ داده شده است
و میانگین امتیازات برابر است با: 50 %
نظر شما راجع به راه‌های کشتن هیولای مضطرب را بلدید؟


مطالب مرتبط با راه‌های کشتن هیولای مضطرب را بلدید؟