هوالرزاق






مطلبی از  حفظ حافظه در سنین سالمندی

مطلبی از حفظ حافظه در سنین سالمندی

هر یک از ما امکان پذیر است چیزهایی را هرازگاهی فراموش کنیم و به دلیل نیاوریم. اگرچه همه سالمندان دچار ضعف حافظه نمی شوند، اما به طور کلی با افزایش سن، احتمال فراموشکاری بیشتر می شود.

10 فرمان حافظه

 هر یک از ما امکان پذیر است چیزهایی را هرازگاهی فراموش کنیم و به دلیل نیاوریم. اگرچه همه سالمندان دچار ضعف حافظهنمی شوند، اما به طور کلی با افزایش سن، احتمال فراموشکاری بیشتر می شود. البته حافظه مردمی که فعالیت فکری داشته باشند، تغییر چندانی نمی کند. این فراموشکاری هم بیشتر مربوط به حوادث اخیر است.

ما موارد مربوط به گذشته دور را مناسب به یاد می آوریم اما یادمان نمی آید که مثلا یک ساعت پیش که به خانه برگشتیم، کلید را کجا گذاشتیم. حالا چطور می توانیم مشکلات ناشی از فراموشکاری را کم شدن دهیم؟ این مطلب به همین پرسش پاسخ می دهد.


1- از سوال کردن و گفتن اینکه «موضوعی را فراموش کرده اید» نترسید و خجالت نکشید. این تقصیر شما نیست که نمی توانید مانند گذشته همه چیز را به دلیل بسپارید. به جای ناراحتی از این وضع، پیشنهادهای ما را به کار ببندی و تغییرات مثبت آن را در تقویت حافظه تان ببینید.

2- وسایلی را که همیشه از آن مصرف می نمایید (مثل عینک و کلید)، در یک جای نمایان بگذارید؛ به عنوان مثال، داخل یک کاسه بزرگ در اتاق نشیمن.

3- هر روز به اخبار رادیو یا تلویزیون (اخباری که دلخواه شماست و برایتان دلهره آور نیست)، گوش بدهید و آن را برای دیگران بازگو نمایید.

4- سعی نمایید هر روز یک مطلب جدید یاد بگیرید و کتاب یا روزنامه بخوانید.

5- در جمع دوستان از خاطرات گذشته تعریف نمایید. از آلبوم عکس های قدیمی برای یادآوری نام مردم و خاطرات آنها یاری بگیرید. حتی خیلی مناسب است که خاطرات خود را بنویسید.


6- برای نوه هایتان قصه بگویید یا با آنها شطرنج بازی نمایید.

7- اول هر سال یک تقویم جیبی برای خود بخرید و تاریخ های بااهمیت مثل تولد نوه ها، بچه ها، سالگردها، روزی که نوبت پزشک دارید، مهلت پرداخت قبض و... را در آن بنویسید.

8- یک دفترچه یادداشت یا وایت بورد کوچک کنار تلفن تان بگذارید و همان زمان که پیغامی به شما دادند و کاری از شما خواستند، بلافاصله یادداشت نمایید. سالمندانی که سواد نوشتن ندارند، بهتر است مطالب شان را با تلفن همراه ضبط کنند تا فراموش شان نشود.

9- هرگز وعده صبحانه را فراموش ننمایید. اگر روزی در خوردن صبحانه تنبلی کردید، بدانید که باید برای یک روز فراموشکاری مهیا شوید. استفاده یک وعده صبحانه کامل شامل کربوهیدرات، پروتئین و کره، حافظه کوتاه مدت را تقویت می کند.

10- برای تقویت حافظه تان استفاده قند، نمک و چربی را کم و استفاده میوه و سبزی تازه را زیاد نمایید. استفاده میوه علاوه بر تامین ویتامین B، A، E و C در جلوگیری از آشفتگی حافظه نیز موثر است و کمبود این ویتامین ها می تواند باعث ضعف حافظه در سالمندان شود.

بفرمایید ساندویچ مغز!

در میان غذا های مختلف، استفاده برخی مواد غذا با آثار مثبت چشمگیرتری برای تندرستی مغز همراه است؛ از جمله:
خانواده ویتامین B

هویج، اسفناج و سیب زمینی

مغزها (فندق، بادام و تخمه آفتابگردان) و حبوبات

شیر، پنیر، تخم مرغ، ماهی و گوشت

خانواده ویتامین A

زرده تخم مرغ، ماهی و سبزی های سبز (جعفری و اسفناج)

میوه های زرد (موز، انبه، زردآلو و طالبی)، سبزی های زرد (هویج و کدو حلوایی) و میوه ها و سبزی های قرمز (گوجه فرنگی و فلفل دلمه ای قرمز)

مواد غذا حاوی ویتامین E، اسید فولیک و ویتامین C

سلامت


مطلبی از  حفظ حافظه در سنین سالمندی

برچسب های
مطلبی از حفظ حافظه در سنین سالمندی - - - - - -

آمار و ارقام
زمان قرار گرفتن در سایت :
کل بازدید : 841
تعداد بازدید ماه جاری : 841
تعداد بازدید در هفته جاری : 4
تعداد علاقه مندی ها : 0

تعداد 0رای به مطلبی از حفظ حافظه در سنین سالمندی داده شده است
و میانگین امتیازات برابر است با: 50 %
نظر شما راجع به مطلبی از حفظ حافظه در سنین سالمندی