هوالرزاق






جدید  ترس، برادر مرگ است؟

جدید ترس، برادر مرگ است؟

محققان می‌گویند ما به ترس احتیاج داریم تا در مواقع لازم و در موقعیت‌های خطرناک سیگنال‌هایی به مغزمان بفرستد و ما را از موقعیت خطر نجات ‌دهد. اما همان‌طور که می‌دانید ترس می‌تواند ناخوشایند بوده و مارا از پا بیندازد.

ترس

 ما نمی‌توانیم ترس را از وجودمان حذف کنیم. محققان می‌گویند ما به ترس احتیاج داریم تا در مواقع لازم و در موقعیت‌های خطرناک سیگنال‌هایی به مغزمان بفرستد و ما را از موقعیت خطر نجات ‌دهد. اما همان‌طور که می‌دانید ترس می‌تواند ناخوشایند بوده و مارا از پا بیندازد. از طرفی نترس و بی‌باک بودن به‌معنای نابود کردن و از‌میان برداشتن ترس نیست. در‌واقع نترس بودن یعنی اینکه بدانیم چطور ترس را کنترل کنیم. اغلب اوقات ما اوضاع را وخیم‌تر از آنچه واقعا هست نشان می‌دهیم و ترس درونی‌مان را بیشتر می‌کنیم. تداوم احساس ترس درونی در بسیاری از مردم در طولانی‌مدت به آشفتگی ات شخصیتی منجر می‌شود. برای پیشگیری از بروز چنین مسائلی بهتر است به نکاتی که در این مطلب به آن اشاره می‌کنیم دقت نمایید.


ترسبا مغز رابطه زیادی دارد، محققان دریافته‌اند که شبکه‌های نمایان و متفاوت ی در مغز وجود دارد که از اعماق سامانه عصبی حسی کنترل شده و به قشر قدامی و پسین مغز می‌رسد. زمان ی این شبکه‌ها به‌طور الکتریکی و شیمیایی تحریک می‌شوند، حتی در نبود شرایط محرک ترس، می‌توانند آن را تولید کنند. درواقع ظرفیت ترسیدن بخشی از عملکرد طبیعی مغز است.

ترس  چگونه بروز می‌کند

ترس دامنه گسترده‌ای دارد، مثلا می‌تواند خفیف بوده یا فرد را از پا بیندازد یا می‌تواند در قالب پیش‌بینی نتایج یک چکاپ پزشکی تا شنیدن خبرهایی درباره حملات تروریستی بروز کند. رویدادهای رعب‌آور می‌تواند اثر دائمی بر مداربندی مغزی بگذارد که به اقدامات پزشکی تخصصی احتیاج خواهد داشت. با این همه استرس مزمن، انواع ترس با شدت کم که در قالب جریان تشویش خود را نشان می‌دهد، نگران ی مداوم و احساس عدم امنیت روزانه می‌تواند بسیار حاد بوده و در طول زمان بر تندرستی روانی و فیزیکی شما اثر بگذارد.

ترس‌های آموختنی کدامند؟

بخشی از ترس شمّی و بخشی آموختنی است. بعضی ترس‌ها هم غریزی‌اند مثلا درد به‌طور غریزی باعث ایجاد ترس می‌شود و این به‌خاطر مفهوم بقاست. سایر ترس‌ها را یاد می‌گیرید مثلا یاد می‌گیرید که از یکسری افراد، مکان‌ها یا موقعیت‌ها بترسید و این به‌خاطر رابطه منفی و تجربه‌های مربوط به گذشته است. بعضی ترسها هم اشاعه و تبلیغ می‌شوند مثلا هنجارهای فرهنگی اغلب عنوان می‌دارد که آیا باید از چیزی ترسید یا نه.

خودتان را قوی نمایید

طی فرایندی به‌نام «نیرومندسازی»، واکنش شما نسبت به ترسافزایش خواهد یافت، البته اگر در وضعیت ترس باشید. زمان ی خود را برای ترس مهیا نمایید، حتی عادی‌ترین اتفاقات هم برای‌تان ترسناک خواهد بود. مثلا اگر از پرواز می‌ترسید، حتی جزئی‌ترین آشفتگی باعث افزایش فشار خون شما خواهد شد یا هر چه بیشتر نسبت به امنیت کاری خود نگران باشید، زمان ی که رئیس‌تان برای یک نشست عادی به شما زنگ بزند بیشتر استرس خواهید داشت و عرق می‌نمایید.

تصویر سازی را فراموش نمایید!

قسمت زیادی از ترس مربوط به تصویرسازی است، بنابراین می‌تواند در نبود یک چیز وحشت‌آور هم افزایش پیدا کند. درواقع، از آنجایی که مغز ما بسیار موثر و کارآمد است، شروع می‌کند به ترسیدن از یکسری عوامل محرکی که اصلا وحشتناک نیستند یا اصلا وجود ندارند. درواقع ما به این علت وحشت می‌کنیم که فکر می‌کنیم آنچه را که تصویرسازی کرده‌ایم به‌وقوع خواهد پیوست. برخی عصب‌شناسان معتقدند که انسان‌ها  ترسوترین مخلوقات روی زمین هستند و این به‌خاطر قابلیت ما در یادگیری، تفکر یا ایجاد ترس در ذهن‌مان است.


چطور با ترس مقابله نمایید؟

کارهایی که ترس باعث می‌شود انجام دهید به چهار نوع تقسیم می‌شوند؛  بی‌حرکت و ثابت ماندن، جنگیدن، گریز یا وحشت. ثابت ماندن یعنی از کاری که در حال انجام آن هستید دست می‌کشید و روی عوامل محرکی که توأم با ترس هستند تمرکز کرده تا تصمیم بگیرید در مرحله بعد باید چه کار نمایید. در مرحله بعد تصمیم می‌گیرید گریز نمایید یا بجنگید. درواقع تصمیم می‌گیرید با آن روبه‌رو شوید ‌یا به‌دنبال انجام کار دیگری باشید. زمان ی ترس کاملا تمام وجودتان را فرا گرفت، شما وارد مرحله وحشت کردن و ترسیدن می‌شوید، درواقع هیچ کاری انجام نمی‌دهید. اگر به‌طور پیوسته در حال وحشت باشید، به‌تدریج به فردی ناامید و افسرده تبدیل خواهید شد.

هراس واقعی‌تر، فعالیت پرخطرتر

ما نسبت به خطرهای واقعی و آنهایی که تصویرسازی کرده‌ایم واکنش‌های متفاوتی نشان می‌دهیم. در‌واقع ترس‌ها و هراس‌هایی که تصویرسازی شده‌اند، می‌توانند ما را از پا بیندازند. ترسیدن از تمام اتفاقات بد که امکان پذیر است در آینده رخ دهد یا ندهد، باعث نگران ی زیاد شما شده و باعث می‌شود اقدام چندانی نتوانید انجام دهید. از طرفی ترسهای واقعی می‌توانند به جنون بینجامند. زمان ی ترس و هراس‌ قریب‌الوقوع و قابل شناسایی باشد، بلافاصله وارد عمل می ‌شوید. به‌خاطر همین است که بیشتر مردم بعد از یک ترس شدید مثلا در زمینه تندرستی جسمانی‌شان (مثل‌حمله قلبی) سریعا عادات غذا خود را تغییر می‌دهند. اگر می‌خواهید نیروهای خود را برای نبرد مهیا نمایید، باید خود را به خطر بیندازید.

مردم شجاع چگونه بر ترس خود غلبه می‌کنند؟

احتمالا پیش خود فکر می‌نمایید که مردم شجاع و بی‌باک از هیچ چیزی نمی‌ترسند. اما اشتباه می‌نمایید. مردم شجاع مانند سایر مردم می‌ترسند. درواقع این ترس آنهاست که آنها را شجاع می‌کند نه نبود آن. آنها فقط به شکل متفاوتی نسبت به دیگران ترس خود را کنترل و مدیریت می‌کنند. نترس بودن به معنای این است که بدانیم چگونه از ترس مصرف مثبت کنیم. فکر می‌نمایید مردم بی‌باک و نترس چگونه این کار را انجام می‌دهند؟ بهتر است به این راهکارها توجه نمایید:

ترس‌تان را بشناسید

مردم بی‌باک و نترس از این مشکل نمی‌ترسند که بخواهند از چیزی بترسند. آنها از اقرار ترس خود احساس راحتی می‌کنند. درواقع آنها می‌دانند که ترس با سیستم عصبی ما مرتبط بوده و بنابراین نمی‌توان آن را ساکت یا خاموش کرد. آنها می‌دانند که نقش ترس هشدار دادن و محافظت کردن است نه ترساندن و پیشگیری. درواقع ترس، دشمن‌شان نیست، بلکه در شرایط پرخطر به چشم دوست و حامی به آن نگریسته و در راه رسیدن به هدف، به آنها اطمینان خاطر می‌دهد.

ترس‌تان را رمزگشایی نمایید

مردم نترس و بی‌باک رمز کار ترس را می‌دانند. آنها می‌توانند تشخیص دهند که ترس نوعی تجربه پیچیده است که از مولفه‌های برهم کنشی فیزیکی، احساسی و روانی ساخته شده است. آنها می‌دانند که ترس چیزی فراتر از احساس نگران ی و وحشت است، درواقع این افکار خود آنهاست که می‌تواند اتفاقات را به چیزهایی ترسناک‌تر از آنچه هستند، تبدیل کند و باعث تشدید ترس شود. درواقع فعالیت خود آنها می‌تواند میزان و حد ترس و اثر آن بر زندگی‌شان را تعیین کند.


این متد را تجربه نمایید

زمان ی ترس زیاد می‌شود، مردم بی‌باک و نترس نمی‌گذارند این وضعیت طولانی شود. آنها به‌دنبال منبع این ترس می‌گردند. مردم بی‌باک متوجه‌اند چیزی که از آن می‌‌ترسند بااهمیت نیست، بلکه دلیل آن اهمیت دارد.  سه علت وجود دارد که نشان می‌دهد چرا از چیزی می‌ترسید:

بیولوژی: بدن شما طوری طراحی شده که از آن اتفاق یا چیز می‌ترسید. درواقع چیزهایی هستند که به‌طور ژنتیک مستعد ترسیدن از آنها هستیم یا در صدر این فهرست قرار دارند.

تجربه گذشته:چیزی که شما را در گذشته بسیار می‌ترسانده است. ترس را می‌توان یاد گرفت و آن را در خود شرطی کرد. مثلا اگر تجربه تصادف بدی با ماشین دارید، احتمال دارد که از رانندگی بترسید.

پیش‌بینی: شما نگران آینده هستید. ترس زمان ی خود را نشان می‌دهد که انتظار داشته باشید معضل یا گرفتاری یا فعالیت‌های شما نتایج جدی و مخربی بر زندگی، سلامت، آزادی، ارتباط و عزت نفس شما به‌همراه داشته باشد.

پادزهر ترس چیست؟

پادزهری بهتر از اعتماد به نفس برای مقابله با ترس نیست. هرچه نسبت به قابلیت و توانایی‌های خود در رابطه با مدیریت آنچه شما را می‌ترساند اعتماد به نفس بیشتری داشته باشید، احساس اطمینان‌خاطر و امنیت بیشتری خواهید داشت. تقویت اعتماد به نفس حاصل کسب دانش و اطلاعات، تبحر در مهارت‌ها و به‌دست آوردن تجربه است.  مردم بی‌باک و نترس زمان خود را برای نگران ی درباره سناریوهای مربوط به بدترین حالات و اوضاع سپری نمی‌کنند، بلکه خود را برای آن مهیا می‌کنند.

آنها برنامه‌ریزی می‌کنند و نقشه پشتیبانی دارند. آنها می‌دانند که در صورت عدم موفقیت برنامه، چه کاری انجام دهند. مردم نترس و بی‌باک بی‌آنکه بخواهند اقدامی بیش از حد و اندازه انجام دهند یا آنکه بیش از حد تعمق کرده یا برای خود اشتغال فکری ایجاد کنند، آمادگی بیشتری برای روبه‌رو شدن با آن پیدا می‌کنند.

سیب سبز


جدید  ترس، برادر مرگ است؟

برچسب های
جدید ترس، برادر مرگ است؟ - - - - - -

آمار و ارقام
زمان قرار گرفتن در سایت :
کل بازدید : 886
تعداد بازدید ماه جاری : 886
تعداد بازدید در هفته جاری : 1
تعداد علاقه مندی ها : 0

تعداد 0رای به جدید ترس، برادر مرگ است؟ داده شده است
و میانگین امتیازات برابر است با: 50 %
نظر شما راجع به جدید ترس، برادر مرگ است؟