هوالرزاق






از نگاه روانشانسی تست : شما در آستانه اضافه وزن هستید؟

از نگاه روانشانسی تست : شما در آستانه اضافه وزن هستید؟

چاقی مشكلی است كه این روزها خیلی از ما با آن دست و پنجه نرم می‌كنیم اما مرز چاقی نقطه باارزشی است. پس تا زمانی آب از سرتان نگذشته به فكر چاره باشید. به كمك این تست می‌فهمید تا عبور از مرز چاقی و اضافه وزن چقدر فاصله دارید و تا چه حد بایست بی قرار باشید.

1- هر چند زمان یك‌بار فست‌فود می‌خورید؟
الف- در طول سال به‌ندرت سراغ فست‌فود می‌روم.
ب- یك‌بار در ماه
ج- یك‌بار در هفته
د- دو تا چهار بار در طول هفته
ه- پنج تا هفت بار در هفته

2- قبل از ناهار به خانه می‌رسید و به‌شدت گرسنه هستید. چه خوراکی را انتخاب می‌كنید؟
الف- چیزی نمی‌خورم و تا زمان ناهار صبر می‌كنم.
ب- یك یا دو عدد میوه می‌خورم.
ج- یك تكه نان تست با میزانی پنیر انتخاب می‌كنم.
د- یك بسته چیپس عالی است!
ه- میزانی شكلات، چیپس و آبنبات كه همیشه روی میز پیدا می‌شود.

3- آشامیدنی مورد علاقه‌تان كدام است؟
الف- آب
ب- آبمیوه‌های طبیعی
ج- چای و قهوه
د- نوشابه‌های گازدار
ه- تمام موارد

4- هر چند زمان یك‌بار ورزش می‌كنید؟
الف- تقریبا هر روز
ب- چند بار در هفته
ج- هر چند هفته یك‌بار
د- یك یا دوبار در سال
ه- تقریبا هیچ‌زمان

5- وزن دوستان‌تان نسبت به شما چنوع است؟
الف- دوستان من نسبت به خودم لاغر‌تر هستند.
ب- به دنبال این هستم كه مانند دوستانم متناسب باشم.
ج- برخی از آنان وزن‌شان از من بیشتر است.
د- نسبت به دوستانم كمی اضافه وزن دارم.
ه- من و دوستانم همگی چاق هستیم!

6- در یك روز تعطیل پاییزی كه هوا مناسب است چه فعالیتی انجام می‌دهید؟
الف- برای ورزش و فعالیت در هوای مناسب بیرون می‌روم.
ب- با دوستانم برای پیاده روی قرار می‌گذارم.
ج- همراه دوستانم به پیك‌نیك می‌رویم.
د- ترجیح می‌دهم در خانه بمانم، روی كاناپه لم بدهم و تلویزیون ببینم.
ه- تمام روز در خانه  استراحت می‌كنم و غذاهای مورد علاقه‌ام را می‌خورم.

7-زمانی به ‌باارزشانی دعوت می‌شوید چطور خودتان را سرگرم می‌كنید؟
الف- فعالیت بسیاری دارم و از موسیقی لذت می‌برم.
ب- ضمن حرف زدن با دوستان حركات موزون انجام می‌دهم.
ج- ساندویچ‌های كوچكی انتخاب می‌كنم و كمتر روی صندلی می‌نشینم.
 د- ترجیح می‌دهم به میز سرو غذا و پیش‌غذا نزدیك باشم و كمتر از جایم بلند می‌شوم.
ه- یك صندلی خوب نزدیك میز غذا پیدا می‌كنم، به دنبال خوراكی‌های متفاوت هستم و صندلی‌ام را حفظ می‌كنم!

8-درباره تناسب‌اندام‌تان چطور فكر می‌كنید؟
الف- فكر می‌كنم اندام متناسبی دارم و وزن من نسبت به گام متناسب است.
ب- در مرز چاقی هستم و اگر كمی بسیاره‌روی كنم، به شتاب چاق می‌شوم.
ج- كمی اضافه وزن دارم و مناسبتر است چند كیلو لاغر‌تر باشم.
د- این روزها كم‌تحرك هستم و بسیار غذا می‌خورم و روز به روز چاق‌تر می‌شوم.
ه- اضافه وزن بسیاری دارم و فكر می‌كنم بیش از حد چاق هستم.

9- وزن شما چقدر برای‌تان باارزش است؟
الف- می‌دانم اندام متناسبی دارم و هر چند زمان یك‌بار وزنم را كنترل می‌كنم.
ب- كمی بی قرار افزایش وزنم هستنم و گاهی خودم را وزن می‌کنم.
ج- در خانه یك ترازو دارم و مراقب افزیش وزنم هستم.
د- هر روز خودم را وزن می‌كنم تا مبادا وزنم بسیار شده باشد.
ه- هر روز صبح خودم را وزن می‌كنم و از اینكه عقربه‌های ترازو بالا می‌رود، حسابی دلخور می‌شوم.

10- زمانی حوصله‌تان سر می‌رود با غذا خوردن خودتان را سرگرم می‌كنید؟
الف- هرگز، به دنبال فعالیت‌های دیگری می‌روم.
ب- سعی می‌كنم خودم را از مواد خوراکی پركالری دورنگه دارم.
ج- با غذا خوردن خوشحال می‌شوم و احساس كسالت و بی‌حوصلگی ندارم.
د- گاهی اوقات خودم را با خوردن مشغول نگه می‌دارم.
ه- دوری از غذاهای خوشمزه برایم غیر ممكن است و هر زمان مجال كنم غذا می‌خورم.

نحوه نمرهدهی
حال زمان حساب و کتاب است. برای اینکه بفهمیم تا مرز چاقی چقدر فاصله داریم نمرهها را با دقت محاسبه نمایید.

به هر جواب الف 5 نمره، به هر جواب ب 4 نمره، به هر جواب ج 3 نمره، به هر جواب د 2 نمره و به هر جواب هـ  یک‌نمره دهید. نتایج آزمون به شما یاری می کند تا  نسبت به وزن تان آگاهی بیشتری داشته باشید  و با تغییر روش زندگی از چاقی دور بمانید.

10 - 20
شما به‌شدت چاق هستید. این احتمال وجود دارد كه به علت اضافه وزن در كارها و فعالیت‌های روزانه دچار مشكل شوید. شاید دید شخصی شما این باشد كه چندان هم چاق نیستید اما تست به شما می‌گوید كه به زودی از این هم چاق‌تر می‌شوید. نداشتن فعالیت كافی، تنبلی و پرخوری تندرستی شما را تهنظر می‌كند.

این احتمال وجود دارد كه امراض و مریضی‌های مزمنی مانند دیابت، ناراحتی قلبی، مشكلات گوارشی و. . . در كمین شما باشد یا شاید در حال حاضر هم به آنان مبتلا باشید. همین حالا مجال مناسبی است تا برای تندرستی‌تان فكر كنید. حتی اگر با وجود چاقی خودتان را دوست دارید و از اندام‌تان خشنود هستید، باز هم لازم است برای كاهش وزن و جلوگیری از بروز مریضی‌ها هر چه سریع‌تر خودتان را به مطب کارشناس غذا برسانید و خیلی زود در یك باشگاه ورزشی ثبت نام كنید.

21 - 30
در مرز چاقی قرار دارید و با كمی بی‌احتیاطی به سمت اضافه وزن جزئی سوق پیدا می‌كنید اما هنوز خیلی دیر نشده و می‌توانید با تغییرات كوچكی در سبك زندگی‌تان از چاقی، اضافه وزن و مریضی‌های مرتبط با آن در امان بمانید. كافی است از همین امروز برنامه خوراکی‌تان را تغییر دهید، برنامه‌ای برای ورزش هر روزه داشته باشید و از خوراكی‌های ناسالم دست بكشید.

افزون بر این وقت خوبی را برای خوردن غذاهای سالم در دید بگیرید و سعی كنید از پرخوری یا استفاده میان‌وعده‌های پرچرب و پركالری پرهیز كنید. به این ترتیب می‌توانید برای كنترل وزن‌تان اقدام كنید و وقت خوبی است كه به خودتان بیایید و برای تغییر مصمم شوید. شاید در ابتدا برای‌تان سخت باشید ولی با رژیم و ورزش به شتاب متناسب می‌شوید.

31 - 40
وزن شما نسبتا متناسب است و تا رسیدن به مرز چاقی كم و بیش فاصله دارید. با این وجود شاید چند مورد سبك زندگی ناسالم هم داشته باشید كه سبب چاقی شما نمی‌شود اما در طولانی‌مدت ممكن است اضافه وزن جزئی را همراه داشته باشد. در هر دهه از زندگی متابولیزم بدن‌تان كم می‌شود. پس اگر به چهار یا پنجمین دهه زندگی‌تان رسیده‌اید كالری كمتری به بدن‌تان برسانید.

چربی‌های ناسالم و شیرینی‌جات دشمن اصلی تندرستی شما هستند. اگر تحرك هر روزه‌تان كافی نیست برای داشتن برنامه ورزشی منظم همین امروز اقدام كنید و از مشورت با مربیان غافل نشوید. چربی‌های موضعی تناسب اندام شما را به‌شدت به هم می‌زند و مناسبترین راه برای مقاومت با آنان ورزش است.

41 - 50
اندام متناسبی دارید و احتیاجی نیست از بابت چاقی بی قراری داشته باشید. ورزش منظم و پرهیز از فست‌فودها به شما كمك می‌كند تا بدن سالمی داشته باشید. نسبت به مواد پركالری و چاق‌كننده آگاهی دارید و به‌موقع از غذا خوردن دست می‌كشید. از طرف دیگر در زمینه مواد خوراکی متفاوت، كالری گرفتنی هر روزه و توجه به مواد خوراکی سودمند اطلاعات مناسبی دارید و سعی می‌كنید دانش‌تان را در زمینه غذا و تناسب اندام بالا ببرید.

با این سبك زندگی می‌توانید خودتان را از ابتلا به مریضی‌های مزمن شایع دور نگه دارید و به طول عمرتان بیفزایید. اگر این سبك زندگی سالم را ادامه دهید، چاقی و مریضی‌های مرتبط با آن سراغ‌تان نمی‌آید و از داشتن اندامی متناسب همیشه به خودتان افتخار می‌كنید.

چطور در رستوران چاق نشویم؟
شاید یكی از عادت‌های شما این است كه آخر هفته‌ها همراه با دوستان‌تان به رستوران می‌روید و در یك دورهمی دوستانه لحظات لذت‌قسمتی را می‌گذرانید. اما این عادت می‌تواند با اضافه وزن همراه باشد. اگر می‌بینید رستوران رفتن سبب چاقی شما شده كافی است برخی از عادت‌های‌تان را تغییر دهید.

شریكی غذا سفارش ندهید
شاید دوست شما بخواهد دونفری یك پیتزا مخصوص بزرگ بخورید. این توصیه‌های شراكتی از دید اقتصادی مقرون به صرفه‌تر هستند و هزینه آخر هفته شما را كاهش می‌دهند اما اگر به فكر تندرستی و جلوگیری از اضافه وزن هستید چنین پیشنهای را قبول نكنید. شاید دوست شما وزن متناسبی دارد یا فعالیت بدنی‌اش بیشتر است. پس به پیشنهاد کارشناسان توجه كرده و رژیم خوراکی خودتان را دنبال كنید. از روی منو به دنبال غذاهایی باشید كه به دید كم‌حجم و سالم‌تر هستند. با یك پیتزا سبزیجات كوچك موافقید؟

مجله زندگی ایده آل


از نگاه روانشانسی تست : شما در آستانه اضافه وزن هستید؟

برچسب های
از نگاه روانشانسی تست : شما در آستانه اضافه وزن هستید؟ - - - - - - - -

آمار و ارقام
زمان قرار گرفتن در سایت :
کل بازدید : 691
تعداد بازدید ماه جاری : 691
تعداد بازدید در هفته جاری : 2
تعداد علاقه مندی ها : 0

تعداد 0رای به از نگاه روانشانسی تست : شما در آستانه اضافه وزن هستید؟ داده شده است
و میانگین امتیازات برابر است با: 50 %
نظر شما راجع به از نگاه روانشانسی تست : شما در آستانه اضافه وزن هستید؟