چه رنگ هایی را با چشم نمیتوان دید
مسیر فعلی شما در سایت دهکده دانلود بخش دانلود کتاب :
مجله سرگرمی شیثار-->>> ازهمه جا-->>> چه رنگ هایی را با چشم نمیتوان دید

چه رنگ هایی را با چشم نمیتوان دید

• زمان درج : 54 ماه قبل
  • تاریخ درج : 2014-08-29 00:00:00
  • تعداد بازدید : 9234
    بازدید ماه:2439
    بازدید هفته:2
  • بخش مربوطه :

چشم انسان یکی از شگفتیهای آفرینش است و واقعا شاهکاری از خلقت است،، اما چشم ما نمی‌تواند تعدادی از رنگ ها را ببیند

تلاش برای تصور بعضی از رنگ‌ها کاملا بیهوده است، زیرا این رنگ‌ها در دسته رنگ‌های ممنوعه قرار دارند و به صورت طبیعی چشم انسان قادر به دیدن آنها نخواهد بود

تلاش نمایید سبز متمایل به قرمز را تصور نمایید، منظور رنگ قهوه‌ای آزاردهنده‌ای که از ترکیب رنگ قرمز و سبز به دست می‌آید نیست، منظور سبزی می باشد که متمایل به قرمز و یا قرمزی می باشد که متمایل به سبز باشد، و یا تلاش نمایید آبی متمایل به زرد را تصور نمایید، رنگی که هم متمایل به آبی می باشد و هم متمایل به زرد.

معمولا تلاش برای تصور کردن چنین رنگ‌هایی منجر به ایجاد فضایی خالی در ذهن می‌شوند، این به آن دلیل می باشد که با وجود اینکه چنین رنگ‌هایی در طبیعت وجود دارند، انسان هرگز آنها را نمی‌بیند. سبز-قرمز و زرد-آبی به رنگ‌های ممنوعه شهرت دارند. این رنگ‌ها ترکیبی از رنگ‌هایی هستند که فرکانس‌های نوری آنها به صورت خودکار یکدیگر را در چشم انسان خنثی می‌کنند، از این رو دیدن آنها به صورت هم زمان غیر ممکن می‌شود.

این محدودیت در نتیجه شیوه ادراک انسان از رنگ‌ها ایجاد می‌شود. سلول‌هایی به نام نورون‌های متقابل که در درون شبکیه چشم قرار دارند، زمان ی آغاز به کار می‌کنند که توسط نور قرمز تحریک شوند و این فعالیت به مغز اعلام می‌کند که فرد در حال نگاه کردن به پدیده‌ای قرمز رنگ است. نورون‌های متقابل این نورون‌ها توسط نور سبز متوقف می‌شوند و مغز درک می‌کند که فرد در حال دیدن پدیده‌ای سبز رنگ است. زرد و آبی نیز از نورون‌های متقابل ویژه خود برخوردارند. در واقع نور قرمز تاثیر نور سبز و نور زرد تاثیر نور آبی را خنثی می‌کند و هرگز نمی‌توان این رنگ‌ها را از یک منبع مشابه مشاهده کرد.

با این همه دانشمندان که همواره به دنبال دست نیافتنی‌ها هستند بر این باورند که می‌توان این رنگ‌ها را دید، تنها کافی می باشد افراد چگونه نگریستن به آنها را فرا بگیرند.

رنگ‌های بی نام

انقلاب رنگی از سال 1983 و با انتشار مقاله‌ای از "هویت کرین" دانشمند بصری مشهور در نشریه ساینس آغاز شد. وی در این مقاله با عنوان "دیدن سبز مایل به قرمز و زرد مایل به آبی" اعلام کرد که درک رنگ‌های ممنوعه امکان پذیر است.

برای اثبات این موضوع وی به همراه همکارانش تصاویری متشکل از نوارهای رنگی سبز و قرمز و زرد و آبی در کنار یکدیگر ایجاد کرده و آنها را به گروهی از داوطلبان نشان دادند در حالی که حرکات چشم آنها را با کمک ابزار کنترل کننده چشم و تثبیت گر شبکیه چشم تحت نظر داشتند. این آزمایش نشان داد نور هر یک از رنگ‌ها وارد سلول‌های مشخصی از شبکیه چشم می‌شوند، برای مثال بعضی از سلول‌ها همیشه پذیرای نور زرد هستند، و بقیه آنها به صورت همزمان تنها نور آبی را دریافت می‌کنند.

به تدریج این تحریک غیرعادی بینایی و دیدن مرز رنگ‌ها در نوارهای رنگی ناپدید شده و رنگ‌ها به درون یکدیگر نفوذ کردند. در این آزمایش اینگونه به نظر می‌آید که تصاویر مکانیزم متقابل چشم را زیر پا گذاشته و داوطلبان توانسته بودند رنگ‌هایی را با چشم ببینند که تا کنون تجربه دیدن آنها را به دست نیاورده بودند.

داوطلبان گزارش کردند که می‌توانستند به صورت همزمان رنگی ترکیبی از قرمز و سبز را ببینند اما نمی‌توانستند برای رنگی که در برابر چشم داشتند نامی به یاد بیاورند. این رویداد در هن گام تکرار آزمایش بر روی رنگ‌های آبی و زرد نتیجه‌ای مشابه در پی داشت.

آزمایش‌های بعدی بر روی این نظریه نشان دادند در صورتی که درست نگاه شود، دیدن رنگ‌های ممنوعه امکان پذیر خواهد شد. سپس در سال 2006 محققان دانشگاه دورتموث آزمایش‌های سال 1983 را به شکلی دیگر تکرار کردند با این تفاوت که داوطلبان به جای نگاه کردن به صفحه‌های کاغذی به نمایشگر رایانه‌ها نگاه می‌کردند و از آنها درخواست شد به جای توصیف رنگ‌هایی که می‌بینند، جایگزینی از میان رنگ‌ها برای آنها انتخاب کنند. رنگی که در آزمایش‌های قدیمی غیر قابل توضیح بودند.

رنگها

اما در این آزمایش محققان دریافتند داوطلبان برای نمایش دادن رنگی که با دیدن نوارهای رنگی سبز و قرمز درک می‌کنند، به سرعت بر روی نمودار رنگ‌ها رنگ قهوه‌ای گِلی را نشان می‌دهند. به این شکل محققان به این نتیجه رسیدند که داوطلبان ترکیبی از دو رنگ را می‌بینند و نه رنگ‌های ممنوعه را.

اکنون این سوال به وجود می‌آید که اگر نام رنگ دیده شده گِلی است، چرا داوطلبان در سال 1983 نتوانستند آن را توصیف کنند؟

با این همه دانشمندان می‌گویند صرف اینکه نتوان رنگی را نامگذاری کرد به این معنی نیست که آن رنگ از رنگ‌های ممنوعه باشد.

"وینس بیلاک" یکی از محققانی که در آزمایش‌های سال 2006 حضور داشته، این آزمایش‌ها را در سال 2006 به پایان نرساند و طی سال‌های گذشته آزمایش‌های متعدد دیگری انجام داده که بر اساس آنها معتقد می باشد می‌تواند حضور رنگ‌های ممنوعه را اثبات کند.

وی تاکید دارد که مطالعه محققان دانشگاه دورتموث به دلیل در نظر نگرفتن کنترل کننده‌های حرکت و تثبیت کننده شبکیه چشم نتوانسته‌اند رنگهای ممنوعه را به وجود بیاورد، آنها تنها از داوطلبان خواسته‌اند تا بر روی رنگ‌ها خیره شوند و چشم خود را ثابت نگه دارند.

وی معتقد می باشد رنگ‌هایی که در آزمایش‌های این محققان دیده شده با رنگ‌های ایجاد شده در آزمایش‌های آنها یکسان نبوده است. از این رو مطالعه برای کشف تایید وجود رنگ‌های ممنوعه همچنان ادامه دارد.

شاید اکنون نتوان چنین رنگ‌هایی را در طبیعت دید، اما شاید روزی با اختراع ابزار دستی که از کنترل کننده داخلی حرکات چشم برخوردار است، بتوان چنین رنگ‌هایی را دید، در این صورت با نگاه کردن به درون چنین ابزاری فرد این احساس را خواهد کرد که گویی برای اولین بار در زندگی خود رنگ بنفش را دیده است.

نام فایل توضیحات رمز لینک دانلود
  • آخرین مطالب
  • پربازدید ترین
  • سایر مطالب
    • 17 ساعت قبل
    • 2019-03-25 09:00:02
    • روش های ساده و کاربردی برای حل مشکل موخوره

موخوره یکی از مسائلی است که زیادتر خانم ها با آن درگیر هستند و به دنبال راهی برای معالجه آن می باشند. ساده ترین راهی که بیشتر زنان بلد هستند و آن را انجام میدهند کوتاه کردن بخش های موخوره است. اما امروز ما میخواهیم چند راه معالجه موخوره به شما معرفی کنیم که خیلی کاربردی می باشند.
    • 2 روز قبل
    • 2019-03-23 09:00:02
    • سرطان مثانه خطری خاموش در انتظار مردان

آقایان به علت ساختار بدنی مختلف نسبت به خانم ها و همینطور تقویت دسته جمعی و شغلی مختلف گرفتار مریضی های زیادتری نسبت به خانم ها می شود. به همین علت بایست زیادتر مواظب تندرستی خود باشند و به نشانه ها اخطار دهنده توجه کنند. در این قسمت می خواهیم درباره سرطان مثانه در آقایان صحبت ک
    • 5 روز قبل
    • 2019-03-20 09:00:02
    • با چه روش هایی خارش گوش را درمان کنیم

گوش های ما فیبرهای عصبی خیلی حساسی دارند که احتمال خارش گوش را زیاد شدن می دهند. اگر شما هم اغب گرفتار خارش گوش می شوید امکان پذیر است مسئله تندرستی پشت آن باشد ولی اگر مسئله جدی نباشید می توانید
    • 7 روز قبل
    • 2019-03-18 09:00:02
    • چرا گاهی استخوان های بدن صدا میدهند

بیشتر مردم سر و صدای استخوان ها و مفاصلشان را شنیده اند. بعضی با شنیدن این صدا ها از استخوان هایشان بی قرار شده و به دنبال یافتن دلیل آن هستند. این صدا ها در استخوان ها اگر با درد همراه نباشد جای بی قراری نداشته و مسئله ویژهی برای شخص ندارد. این صداها در مردم با سن پایین اکثر بدون
    • 1 هفته قبل
    • 2019-03-15 09:00:01
    • دستور تهیه سوپ نخود مدیترانه ای متفاوت

اگه به دنبال میل کردن یک سوپ خوشمزه و دوستداشتنی هستید که به عنوان یک نوبت روش و البته رژیمی استفاده نمایید. می توانید به سواحل مدیترانه سفر نمایید و با مردم این کشور ها همراه شوید.طرز آماده سوپ نخود مدیترانه ای خوشمزه و مقوی را با هم در شیثار ببینیم
    • 1 هفته قبل
    • 2019-03-12 09:00:01
    • سرنوشت سریال پایتخت 6 برای سال 1398 مشخص شد

فاکتور های و هنرپیشهان سریال پایتخت در حال ساخت سریال پایتخت بودند که به طور ناگهانی
      خشایار الوند نویسنده این سریال به علت ایست قلبی در ۵۱ سالگی درگذشت و سیروس مگام و الهام غفوری نیز به علت شوکه شدن نمی توانستند تصمیمی درباره دنباله سریال بگیرند که سیروس الوند برادر خشای
    • 2019-03-10 09:00:02
    • چه چیزهایی باید شیرینی نخودچی عید بدونیم

شیرینی نخودچی از آن دسته شیرینی‌هایی است که اگر آن را با مواد تازه و مرغوب آماده کنند و اسانس
      و شکر بیشتری به آن نزنند و مزه آرد نخودچی آن در دهان احساس شود خوشمزه‌ترین شیرینی نوروز ی
      بویژه برای سالمندان بی‌دندان است.
      اما سوالی که اکثر پرسیده می شود این که نخودچی ی
    • 2019-03-06 09:09:33
    • معرفی قالیشویی در منطقه تهران

قالیشویی و پارو ارتباط سنتی با هم دیگر دارد و به همین خاطر از نام “پاروچی” برای سایت استفاده شده در حالی که قالیشویی اصولا در این دوره زمانه با استفاده از دستگاه های پیشرفته انجام میشود و مثل گذشته با استفاده از پارو نمی باشد.
    • 2019-03-08 09:00:02
    • نگاهی به تاریخچه هفت سین و معنی نمادهای سفره هفت سین

روز به روز به آغاز بهار و نوروز نزدیک می شویم، روزی که در تقویم شمسی با اول فروردین و در تقویم میلادی با ۲۰ام مارس علامت گذاری شده است. با تاریخچه هفت سین و معنای سمبلیک اقلام سفره هفت سین در زیر زیادتر آشنا خواهید شد
    • 2019-03-06 21:00:02
    • از طب سنتی چینی ها رازهایی برای زیبایی پوست بیاموزیم

برای زیبایی پوست خود از طب سنتی چینی یاری بگیرید طب سنتی چینی به شما می گوید که چرا گاهی اوقات پوستمان طراوت و زیباییش را از دست می دهد و برای معالجه این مسئله می بایست چه کنیم؟ طب سنتی چین و زیبایی پوست
    • 48 ماه قبل
    • 2015-03-08 00:00:00
    • شناخت شخصیت از روی عکس پروفایل

14حتما توی شبکه های اجتماعی عکس های فراوانی از دستاتون دیده اید،و آیا شده دوست داشته باشید شخصیت افراد رو از روی عکس پروفايل بتونن تشخیص بدید؟ اگر جوابتو بله است امروز مطلبی برای شما داریم.شخصیت شناسی از روی عکس پروفایل
    • 58 ماه قبل
    • 2014-05-01 00:00:00
    • نو کردن کیف های قدیمی با کمی خلاقیت

14امروز برای شما دوستان راهکاری داریم که با استفاده از اون شاید بتونین به خوبی کیف های قدیمی خودتون رو کمی نونوار بکنید و کیف های زیباتر و بهتری داشته باشید
    • 5 ماه قبل
    • 2018-10-06 10:45:32
    • فواید ناشی از مصرف قهوه

14امروزه به دلیل مصرف بیش از اندازه قهوه بهتر است تا ما با فواید و مضرات آن بیشتر آشنا شویم. در حالت کلی برخلاف تصورات موجود قهوه می تواند فواید خوبی را برای ما داشته باشد.
    • 56 ماه قبل
    • 2014-07-08 00:00:00
    • امیر حسین رستمی وگفت و گویی بامزه

14امیر حسین رستمی بازیگر با مزه تلویزیون است و حالا فکر کنید او گفت و گویی بامزه وبا سوال های خاصی نیز داشته باشید و بامزه باشند و بتونین مصاحبه خواندنی برای دوست داران او باشه
    • 38 ماه قبل
    • 2015-12-28 00:00:00
    • مواد غذایی که باعث نفخ شکم می شوند!

ورای تأثیراتی که نفخ شکم بر زیبایی ظاهری افراد دارد، باید بدانید که چنین التهابات و ورم هایی حاصل تلاش زیاد دستگاه گوارش برای هضم ماده غذایی مصرف شده است؛ این ورم ها عموماً با خوردن مواد غذایی سنگین و دیر هضم شکل می گیرند.
    • 2015-12-25 00:00:00
    • نیمه های شب غذا خوردن چه عوارضی دارد؟!

اگر شما هم جزو افرادی هستید که تا پاسی از شب بیدار می مانید و سراغ یخچای می روید بهتر است بدانید سخت در اشتباهید و با این کار به سلامتتان ضربه وارد خواهید کرد نیمه های شب موقع غذاخوردن نیست و می تواند در عملکرد بدن اختلال ایجاد کند.
    • 2015-12-22 00:00:00
    • آشنایی با شب یلدا در طب سنتی

شب یلدا یکی از سنت های پسندیده است که در آن افراد دور هم جمع می شوند و تجدید خاطرات و صله رحم صورت می گیرد، ولی افراد باید در مصرف خوردنی ها و نوشیدنی ها احتیاط نمایند تا دچار عوارض ناشی از پرخوری در این شب نشوند.
    • 2015-12-16 00:00:00
    • فکر کردن مرگ!

همه ما به مرگ فکر می کنیم و هیچ وقت نمی توانیم آن را به نقطه ای در پس ذهنمان برانیم. بعضی از ما آن را خیلی نزدیک احساس می کنیم و بعضی هایمان آن را چنان دور فرض می کنیم که انگار فقط مال همسایه است!
    • 2015-12-14 00:00:00
    • دروغ های بزرگ تاریخ

مي‌دانيد كه دروغ و دروغگويي يكي از رفتارهاي ناپسندي است كه هم در اديان مختلف به آن اشاره شده است.
    • 2015-12-14 00:00:00
    • خانه مردگان

عکس‌های قدیمی و جدید، در سالگرد آش‌های قجری و چی و چی و چی... درست بعد از این‌که از میرزارضا می‌نویسم، می‌بینم دوستی برایم پیغام گذاشته که بساط پشت پرده و اخلاق شاهان قاجار به ما چه.
    • 44 ماه قبل
    • 2015-06-27 00:00:00
    • برای پس از افطار این نوشیدنی را فراموش نکنید

طب سنتی به ما توصیه می کنید که اگر می خواهید در ماه مبارک رمضان از سلامتی برخوردار شوید دچار بیماری نشوید از نوشیدنی های طبیعی مصرف کنید منظور از نوشیدنی های طبیعی همان عرقیجات است.
    • 45 ماه قبل
    • 2015-06-26 00:00:00
    • همه ی خواص بی نظیر قارچ

قارچ‌های خوراكی ارزش غذایی خوبی دارند و به همین دلیل می‌توانند در كنار سبزیجات پرخاصیت ‌مهمان همیشگی سبد غذایی خانواده‌ها شوند. قارچ‌ها كالری كمی دارند، هیچگونه چربی یا كلسترولی در آنها پیدا نمی‌شود و مقدار نمك بسیار كمی را در خودشان جای داده‌اند.
    • 45 ماه قبل
    • 2015-06-25 00:00:00
    • آشنایی با فواید گیاه و میوه موز

میوه های زرد رنگ دارای “پتاسیم و پکتین، زیادی هستند لورا فلورس، یک متخصص تغذیه می گوید موز یک منبع خوبی برای منیزیم و ویتامین های C و B6 می باشد. “موز آنتی اکسیدان بالایی دارد ، درخت موز در واقع بلندترین درخت در جهان است.
عشق به کتاب