هوالرزاق






مقابله با بی حالی جسمی و روحی فصل زمستون

مقابله با بی حالی جسمی و روحی فصل زمستون

زمستون طوریه که خواسته و ناخواسته حس و حال خوبی به آدم دست نموده و حالت کرختی و البته خستگی  در وجود آدم هست، و این بی حالی روحی و جسمی در زمستون فراگیر است و باید یه جوری اون رو کم کرد یا از بین برد

شايد بعضي از ما در طول زندگي، چندين بار احساس کنيم که از همه چيز خسته شده ايم و هيچ موضوعي ما را خوشحال نمي کند و به هيجان نمي آورد. چنين زمان هايي حتي حوصله حرف زدن يا درددل کردن با دوستان مان را هم نداريم. گاهي زمان ها آن قدر بي حوصله و بي انگيزه مي شويم که حتي فکر بيرون رفتن از خانه هم ما را اذيت مي کند و ترجيح مي دهيم تنها باشيم و به طور مثال، ساعت ها به جاي دوري خيره شويم يا جلوي تلويزيون بنشينيم و بدون توجه به صفحه رنگي خيره شويم. همه ما در طول زندگي در دوره هاي کوتاه و بلند، احساس غم و اندوه را به خصوص هن گام از دست دادن نزديکان يا هن گام موفق نشدن در آزموني خاص يا از دست دادن شغل مان تجربه کرده ايم، اما زمان ي که اين اندوه بيش از اندازه و پايدار و عميق باشد ممکن می باشد به بيماري افسردگي منجر شود.

افسردگي از شايع ترين بيماري هاي روحي-رواني می باشد به همين دليل افسردگي را به عنوان سرماخوردگي رواني هم مي شناسند. اگر شما هم در آزمون روان سنجي پنج شنبه گذشته شرکت کرده باشيد، مي توانيد ميزان افسردگي تان را بسنجيد. البته ذکر اين نکته ضروري به نظر مي رسد که تحليل اين آزمون با توجه به علامت هاي افسردگي می باشد و تشخيص قطعي بر عهده روان شناس کارشناس خواهد بود. با اين حال، طبق گزارش روابط عمومي روزنامه خراسان 1019 نفر در آزمون روان سنجي پنج شنبه گذشته صفحه خانواده و مشاوره شرکت کرده اند. زندگي ايده آل مي نويسد اگر نمره آزمون شما:

کمتر از 5 باشد: شما مي توانيد به زندگي خود با آرامش و راحتي ادامه دهيد چون نشانه هاي افسردگي در شما بسيار کم است.

بين 6 تا 10 باشد: شما علايم خفيفي از افسردگي را داريد که مي توانيد با توجه به آن ها و تغيير يکسري عادت هاي اشتباه و ايجاد انگيزه و شادي در کارهاي روزانه، خود از آن ها رهايي يابيد.

بين 11 تا 15 باشد: به شما توصيه مي شود که درباره علائق تان و نشانه هاي افسردگي بيشتر مطالعه کنيد و آن ها را سرسري نگيريد. همچنين در ادامه اين مطلب توصيه هايي براي شما مطرح خواهد شد که بايد به آن ها توجه داشته باشيد.

بين 16 تا 20 باشد: به شما توصيه مي شود که حتما به روانشناس مراجعه کنيد و مشکلات خود را با او در ميان بگذاريد چراکه به نظر مي رسد ميزان افسردگي شما شديد باشد.

نگاهي به پاسخ شرکت کنندگان

1019 نفر از مخاطبان صفحه خانواده و مشاوره در اين آزمون شرکت کرده اند. از اين تعداد 5 درصد افسردگي شديد دارند، 34 درصد افسرده اند، 42 درصد افسردگي کمي دارند و 19 درصد هم افسرده نيستند.

علايم افسردگي

در افسردگي اساسي افکار خودکشي، احساس شديد نااميدي، احساس گناه به دليل چيزهاي کم اهميت، احساس بي اهمیت ي و توهمات و هذيان، حواس پرتي، دشواري در تمرکز، مشکل در حافظه، گيجي، گريه بي دليل، بي حالي و خستگي، بي قراري، زودرنجي، بي توجهي به ظاهر، کم صحبت کردن، صداي آهسته و يکنواخت و بعضي ناراحتي هاي جسماني مانند سردرد، اختلالات گوارشي، يبوست، نارسايي هاي قلبي و … ديده مي شود. البته ممکن می باشد اين علايم، دلايل ديگري هم داشته باشد، اما نشانه هايي از افسردگي هم محسوب مي شوند.

به خودتان کمک کنيد: اگر فکر مي کنيد روح تان سرما خورده است، مي توانيد به اين روش ها براي بهبود تلاش کنيد.

داشتن خواب منظم: يکي از کارهاي بسيار مهم اين می باشد که در ساعت معيني از خواب بيدار شويد. داشتن نظم به کارکرد طبيعي بدن شما کمک مي کند و اين باعث مي شود که احساس بهتري داشته باشيد.

ورزش کنيد: فعال باشيد و اکسيژن به ميزان کافي جذب کنيد. در طول روز، انجام ورزش ملايم به خصوص در موقع صبح و بيدار شدن از خواب به مدت 15 تا 20 دقيقه، بسيار به سرزندگي شما کمک مي کند.

پرهيز از تاريکي: نور مناسب به بهتر شدن کارکرد بدن تان کمک مي کند. سعي کنيد در محيط زندگي يا کارتان از نور مطلوب و مورد دلخواه تان استفاده کنيد و تا حد ممکن از تاريکي و نور بسيار کم بپرهيزيد.

درددل با افراد مورد اعتماد: سعي کنيد مشکلي را که موجب آزارتان مي شود پيدا کنيد و درباره آن با فردي که قبولش داريد، صحبت کنيد يا مثلا با يک دوست معتمد يا يکي از نزديکان تان در مورد آن حرف بزنيد.

بدون برنامه کار نکنيد: کار و مشغله روزانه تان را در حد توانتان تنظيم کنيد و بيش از حد توان تان کار نکنيد يا حداقل بدون برنامه ريزي کارهايتان را جلو نبريد.

به سرگرمي هايتان توجه کنيد: به کار يا سرگرمي که علاقه داريد چند ساعت يا حداقل چند دقيقه در طول روز بپردازيد.

استرس تان را کنترل کنيد: سعي کنيد در مواقع مواجهه با مشکل يا استرس روزانه، اعتماد به نفس خود را از دست ندهيد و آن را تقويت کنيد. همچنين سعي کنيد از حافظه تان استفاده کنيد و تمرکز خود را بالا ببريد.

دلايل افسردگي تان را بنويسيد: اگر اهل نوشتن هستيد، دلايل افسردگي خود را بنويسيد.

هرگاه از طريق نوشتن آنچه را که در دل داريد مطرح کنيد، آرامش مي يابيد زيرا در اين صورت افکار شما و آنچه موجب افسردگي تان شده می باشد تا حدي آشکار مي شود و شما از دلايلي که شايد تاکنون به آن پي نبرده ايد، آگاه مي شويد.

شايد دچار افسردگي زمستاني شده ايد

افسردگي يک امر طبيعي می باشد که در هر دوره از عمر ممکن می باشد به آن دچار شويد. اگر در زمستان اين مشکل را داريد نگران نباشيد. افسردگي به نوعي روان افراد را درگير مي کند و آن ها را از فعاليت هاي مفيد روزانه شان باز مي دارد. ايرنا با اين م گام ه مي نويسد يکي از دلايل مهم براي بروز اين بيماري در فصل زمستان، کم شدن مدت تابش نور خورشيد است.

راه هاي فرار از افسردگي زمستاني

بنابراين اگر احساس مي کنيد در فصل زمستان دچار بعضي علايم افسردگي شديد، اين راه حل ها مي تواند در حل اين مشکل به شما کمک کند.

سعي کنيد مدت زمان ي را در خارج از منزل سپري کنيد: در روزهاي زمستان مخصوصا روزهايي که نيمه ابري می باشد و نور خورشيد کمي به منزل وارد مي شود، مدت زمان ي را در خارج از منزل سپري کنيد. قرارگيري مستقيم در برابر نور خورشيد و استفاده از هواي تازه مي تواند راه حل مناسبي براي غلبه بر افسردگي در زمستان باشد.

استفاده از نوردرماني:اگر به مدت چند روز پياپي هوا ابري بود، حتما از نور درماني استفاده کنيد. در اين روش، شما بايد محيط اطراف خود را روشن نگه داريد تا شما را از حالت کسالت و رخوت خارج کند. اگر در شهري بزرگ زندگي مي کنيد که به علت مشرف بودن بسياري از خانه ها به خانه ديگري از پرده هاي ضخيم استفاده مي کنند و آپارتمان زياد است، حتما پرده ها را در روزهاي ابري کمي کنار بزنيد تا همان مقدار کم از نور آفتاب وارد منزل شود. دريافت همين مقدار نور کم هم مي تواند تاثير بسزايي در تنظيم خلق و خوي شما داشته باشد و افسردگي هاي ناشي از روزهاي کم نور زمستان را در شما کم کند.

از ورزش غافل نشويد: حداقل ۳۰ دقيقه پياده روي را در برنامه روزانه خود بگنجانيد. تا حد امکان در پارک و فضاهاي سرسبز و خوش آب و هوا ورزش کنيد. ورزش کردن نه تنها راه مناسبي براي مبارزه با افسردگي و رخوت است، بلکه نيروي شما را براي انجام کارهاي روزانه بيشتر مي کند.

به ديد و بازديد برويد: شرکت در جمع هاي فاميلي و ملاقات با دوستان و بيرون رفتن با آن ها تا حد زيادي از افسردگي هاي فصل زمستان مي کاهد؛ بنابراين از فرمول ديد و بازديد هم غافل نشويد.

مردمان


مقابله با بی حالی جسمی و روحی فصل زمستون

برچسب های
مقابله با بی حالی جسمی و روحی فصل زمستون - - - - - -

آمار و ارقام
زمان قرار گرفتن در سایت :
کل بازدید : 2,085
تعداد بازدید ماه جاری : 2,085
تعداد بازدید در هفته جاری : 2
تعداد علاقه مندی ها : 0
تعداد 0رای به مقابله با بی حالی جسمی و روحی فصل زمستون داده شده است
و میانگین امتیازات برابر است با: 50 %
نظر شما راجع به مقابله با بی حالی جسمی و روحی فصل زمستون